Renovering av soverom med en nylig utvidet døråpning og sagflis på gulvet. Arbeidsmateriell som tepper og verktøy ses rundt. Bygglovsplan som beskriver innervægger og isolering med 2"x3" regelverk og plastfolie, datert 1973. Byggdokument med spesifikasjoner på yttertaket, viser "2'' x 7'' träbalkar" med felt for taklutning og valg av materialtype. Plantegning av et hus med et sovrom markert i rødt, viser døråpning som er blitt dobbelt så bred. Tegning av huset i snitt fra 1973, med markeringer for takhøyde og veggtykkelse. Viser bjelkelag og etasjer i en sutterängvilla.

Holder på med å renovere soverom og har gjort en døråpning dobbelt så bred. 80->160 cm.

Har et sokkelhus med flatt tak bygget i 1973. Ifølge byggetillatelsene skal veggen jeg har arbeidet med ikke være bærende ettersom reisverket er 2x3 tommer.

Skal jeg avlaste med en stålbjelke eller skal jeg stole på byggetillatelsene?

Ettersom husets bredde er omkring 7 meter og taket bæres opp av 2x8 tommers bjelker (50x200 mm) må den markerte veggen være bærende. Noen bjelke i taket ovenfor veggen finnes jo heller ikke. Om ikke åpningen skal være bredere enn du allerede har gjort den er det enkelt å sette inn en bjelke over selve åpningen. At det ikke har rast allerede beror på at det ikke finnes noe snø akkurat nå.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.