Vil rive en kattvindvegg for å gjøre et større soverom. Veggen er av stående planker ca 2 cm tykke og bak disse liggende planker ca 2 cm tykke. Det føles ikke som at det har en bærende konstruksjon. Veggen sitter ca 40-50 cm fra en takstol med søyler på sidene.
Kan jeg rive?
 
  • En skrånende kattvegg med stående hvite paneler, hvor en støvsuger er plassert ved en liten hvit kommode, nær et lite vindu.
  • Trevægg på en loftkrok med verktøy og materiale rundt; treplanker er revet nær en bjelke.
  • Veggen i bildet er laget av stående panelplank, malt hvitt, med synlige trestolper til høyre. Gulvet består av treplanker.
Hei og velkommen til Byggahus forum!

2 cm tykke bord pleier aldri å være bærende. Betegnelsen planke pleier man å bruke for virke som er minst 5 cm tykt. Jeg gjetter at huset har et brutt tak. I så fall bærer systemet av søyler og bjelker opp både de øvre takstolene og takstolene ved sidene.
 
J justusandersson skrev:
Hei og velkommen til Byggahus forum!

2 cm tykke bord pleier aldri å være bærende. Betegnelsen planke pleier man å bruke for trevirke som er minst 5 cm tykt. Jeg gjetter at huset har et brutet tak. I så fall bærer systemet av søyler og bjelker opp både de øvre takstolene og takstolene ved sidene.
Takk! Ja det stemmer, det er et brutet tak (mansardtak). Slik ser husgavlen ut på huset, og her ser man bjelkene. Samme bjelke som man ser på første bildene på innsiden. Da er det altså den og søylen man ser på bildene som holder det sammen?
 
  • Hus med mansardtak, synlig gavl med vinduer og balker. I forgrunnen en trillebår, grus, og busker i bakgrunnen.
Og slik ser det ut øverst. Vet ikke hvorfor de har satt de mørke små bjelkene der? Kanskje for å ha noe å spikre kattenvindveggen mot? De sitter ikke engang festet på sidene, så kan ikke være bærende heller.
 
  • En nærbilde av trekonstruksjon med små mørke bjelker og isolasjon, muligens for å støtte en kattvegg; bjelkene er ikke festet til siden.
Sist redigert:
Det er antagelig et ganske gammelt hus (før 1920 om det ikke ligger på landet...). Trolig bærer åsene/bjelkene i kombinasjon med søylene opp taket, men helt sikker kan man ikke være uten å rive løs en hel del. Kattehjemveggen er i hvert fall ikke bærende. Det er et vakkert hus, ta godt vare på det!
 
Tusen takk for dine svar! Ja, huset er fra århundreskiftet en gang. Jeg holder på med en renovering, men bevarer alt det gamle.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.