Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Hei og velkommen til Byggahus forum!
2 cm tykke bord pleier aldri å være bærende. Betegnelsen planke pleier man å bruke for virke som er minst 5 cm tykt. Jeg gjetter at huset har et brutt tak. I så fall bærer systemet av søyler og bjelker opp både de øvre takstolene og takstolene ved sidene.
2 cm tykke bord pleier aldri å være bærende. Betegnelsen planke pleier man å bruke for virke som er minst 5 cm tykt. Jeg gjetter at huset har et brutt tak. I så fall bærer systemet av søyler og bjelker opp både de øvre takstolene og takstolene ved sidene.
Takk! Ja det stemmer, det er et brutet tak (mansardtak). Slik ser husgavlen ut på huset, og her ser man bjelkene. Samme bjelke som man ser på første bildene på innsiden. Da er det altså den og søylen man ser på bildene som holder det sammen?J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det er antagelig et ganske gammelt hus (før 1920 om det ikke ligger på landet...). Trolig bærer åsene/bjelkene i kombinasjon med søylene opp taket, men helt sikker kan man ikke være uten å rive løs en hel del. Kattehjemveggen er i hvert fall ikke bærende. Det er et vakkert hus, ta godt vare på det!
Klikk her for å svare





