Skal åpne opp veggene til "kattvnden" på et 1 1/2-planshus.
Huset er bygd i -49 med stående plank i yttervegger og innervegger.
Er disse veggene normalt bærende? se vedlagt bilde.
Finnes det noen tips/ideer på hvordan dette arbeidet skal utføres.
Går det å gjøre denne avbæringen på loftet ovenfor for å "slippe en synlig bjelke i taket?
Rommet som skal utvides er i dag ca 3m langt, dvs den tenkte åpningen (på begge sider) løper over ca 3 takstoler.
/Hebbe
 
  • Plantegning av et 1 1/2-planshus fra 1949 som viser kattvind, yttervegger, innervegger, isolasjon, og plan for å fjerne en vegg og tillate bredere rom.
  • Liker
Sambasunka
  • Laddar…
Det korte svaret er at, Ja, kattvindene er normalt sett bærende, eller rettere sagt, takstolene er ofte en del av kattvindene. Veggene mellom takstolene kan fjernes, men det løser neppe ditt problem.
 
Jeg har den oppfatningen også, dvs at veggene er bærende. Hvordan avlaster man dem på best mulig måte? Rommet er jo ca 3m langt, jeg kunne tenke meg å åpne ca 1,5m av veggen som minst, gjør jeg åpningen midt over en takstol så handler det jo om kun denne som skal avlastes. Har en idé om å bygge på eksisterende vegg med limtre + stolper før jeg åpner "hullet". Noen som har andre lure løsninger.
/Hebbe.
 
Hvordan gikk det Hebbe35, har du revet veggene?
 
  • Liker
Markuslundgren
  • Laddar…
Ja, fortell -- hvordan gikk det? :)
 
  • Liker
lillzola
  • Laddar…
Det er dessverre ikke påbegynt ennå, blir et vårprosjekt. Planen er å bære av veggen med limtre - stolper utenfor dagens vegg før jeg åpner opp. Får komme tilbake med resultat.
 
Hebbe: Tenkte bare si at jeg nylig har gjort (eller rettere sagt holder på med) et lignende prosjekt i et 30-tallshus der bl.a. kneveggene skulle bort. Jeg valgte følgende løsning.
Jeg rev/tok bort kneveggene bortsett fra støttebena i kneveggen som var under takstolene.
Forsterket deretter eksisterende takstoler ved å skru lime 195x45 sammen med de eksisterende takstolene (som var type 50 x 170). Gjorde det samme med hanebjelkene på takstolene.
Lagde en ny "knevegg" nesten borte ved ytterveggene (type 40 cm fra ytterveggen) ved å sette nye støtteben under takstolen. Dette 40 cm rommet er nå fylt med isolasjon.
Støttet takstolene på midten ved å spenne opp stående stendere.
Tok deretter bort støttebena fra den gamle kneveggen.
Simsalabim, det sank 2-3 mm.
Deretter ble nye innervegger bygget som støttet det hele.
Vindtett duk, spile, ecofiber, dobbelt gips (200 plater type...).
Og så litt annet småfiks (fire takvinduer, all strøm, varme, vann, avløp, nytt bad osv.)
Til tross for hjelp fra dyktige snekkere har jeg ennå ikke hentet meg fysisk og psykisk fra dette hestearbeidet (som for øvrig ikke er ferdig og "innflyttet" ennå). Gulvarealet økte fra 50 til 85 kvm, mye skråtak men ok som barnerom. Blir kjempebra men pokker i vold for en jobb det har vært, måkt 85 sekker sagflis, fylt en 30 kubikkcontainer med rivningsmateriale osv osv.
 
synpunkter skrev:
Hebbe: Tänkte bare si at jeg nylig har gjort (eller rettere sagt holder på med) et lignende prosjekt i et 30-tallshus der bl.a. kneveggene skulle bort. Jeg valgte følgende løsning.
Jeg rev/tok bort kneveggene unntatt støttebena i kneveggen som var under takstolene.
Forsterket så de eksisterende takstolene ved å skruvlime 195x45 sammen med de eksisterende takstolene (som var typ 50 x 170). Gjorde samme sak med hanebjelkene på takstolene.
Lagde en ny "knevegg" nesten borte ved ytterveggene (typ 40 cm fra ytterveggen) ved å sette nye støttebein under takstolen. Dette 40 cm rommet er nå fylt med isolasjon.
Støttet takstolene på midten ved å spenne opp stående lekter.
Tok deretter bort støttebena fra den gamle kneveggen.
Simsalabim, det sank 2-3 mm.
Deretter ble nye innervegger bygget som støttet det hele.
Vindtett duk, spikerslag, ekofiber, dobbelt gips (200 plater typ...).
Åsså litt annet småting (fire takvinduer, all el, varme, vann, avløp, nytt bad osv.)
Til tross for hjelp av dyktige snekkere har jeg ennå ikke hentet meg fysisk og psykisk fra denne hestjobben (som for øvrig ikke er ferdig og "innflyttet" ennå). Gulvflaten økte fra 50 til 85 kvm, mye skråtak men ok som barnerom. Blir dritbra men fanden i gata for en jobb det har vært, skuffet 85 sekker sagflis, fylt en 30 kubikk container med rivningsmateriale osv osv.
Hva gjør man ikke for litt ekstra gulvflate :thumbup:

Hadde du noen som regnet på det eller gikk du på "følelse"? Fungerer det virkelig å bare forsterke?
 
  • Liker
grunk
  • Laddar…
Ja, hva gjør man ikke for det. Spøk til side, det ble litt mer enn ekstra gulvflate: en total oppgradering fra 1930-standard, to rom ble til fire, fire takvinduer hvorav to på 180 cm høye, skikkelig isolasjon i taket (jeg har nå hatt en vinter med snø på taket for første gang) osv.

Alle gamle hus er forskjellige. Jeg tok ikke inn noen konstruktør som regnet på det hele, men valgte i stedet versjonen sunn fornuft, forsiktighet og amatørsnekkernes beste knep: overdimensjonering. Greia er at det nå sitter innervegger tvers over takstolene som bærer mesteparten, men i mitt tilfelle hadde det nok funket også uten disse. Visse deler av loftet har ingen slike innervegger, og det fungerer utmerket. Altså de nye forsterkede takstolene er faktisk skikkelig robuste. I mitt tilfelle var det også slik at det ikke helt gikk å se hvordan konstruksjonen var før man begynte å rive. Å stå og gjette og regne på hvordan det ser ut bak en masse treetex- og platevegger og treetex- og platetak fungerer ikke. Jeg rev forsiktig, støtte og vurderte løpende hvordan jeg skulle agere. Mine dyktige snekkere var også med i diskusjonen og syntes jeg var overforsiktig som ville ha støtter (de var jo i veien for snekkerne) men der klargjorde jeg at det var jeg som bestemte med mindre de ville ta fullt ansvar.
 
Noen dårlige mobilbilder som kanskje sier noe (om jeg nå klarer å laste opp bildene):
 
  • Loft under renovering med synlige takstoler, takvindu og en arbeidslampe, samt en arbeidsbenk med verktøy og stige i bakgrunnen.
  • Loft med synlig takstol og belysning i konstruksjon ved oppussing eller bygging.
  • Et loft under renovering med synlige trebjelker i taket, plastrulling langs veggene og arbeidslamper som lyser opp rommet.
  • En person isolerer et loft med blåseisolasjon under et takvindu, omgitt av trebjelker og plastdekke.
  • Liker
Sudanen og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.