Hei hei,

En kjøkkenrenovering har seilt opp på prioriteringslisten i huset. Vi vurderer å ta ned en vegg mellom kjøkken og stue. Dog er jeg litt i tvil om det er en bærende vegg eller ikke? Slik jeg tolker det kan det være en hjertvegg som i henhold til teknisk beskrivelse (vedlagt) er bærende. Den prikkede veggen er den vi ønsker å ta ned.

Det er et toetasjes hus (tilbygd) med kjeller. Huset er bygget rundt -71.

Jeg legger ved noen bilder av tegninger.
Takk for hjelpen!

• Gulnet bygningstegning av et toetasjes hus fra 1971, med markert prikket vegg som er planlagt for fjerning mellom kjøkken og stue.
  • Arkitekttegning av husets planløsning med markerte rom som hobbyrom, klesrom, WC og kjellerstue. Prikket linje indikerer en vegg.
  • Teknisk byggebeskrivelse med detaljer om vegger og bjelkelag, inkludert informasjon om bærende innervegger og kjellerkonstruksjon i et hus fra 1971.
  • Gulnet plantegning av boligens første etasje med røde prikker som indikerer en vegg mellom kjøkken og stue, vurdert for fjerning.
Veggen er med sikkerhet bærende og må avveksles om dere vil fjerne veggen. Til avvekslingen duger bare limtre eller stål. Bjelkens dimensjoner avhenger hovedsakelig av hvor stor åpning dere vil lage. Antakeligvis handler det om 90x315 eller bedre i limtre, alternativt HEA 160 i stål. I mangel på eksakte mål er det bare gjetninger.

• Liker
Csv7
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.