Hei!

Har lett febrilsk på nettet og dette forumet virker som det beste, så jeg prøver.

Jeg flyttet inn i et 1 1/2-plans hus fra 1972 for 6 uker siden, trekonstruksjon hele veien og plate på mark.
Jeg har sett at det er ganske mange sprekker i veggene (setninger?) og har begynt å lure på om det er noe galt med konstruksjonen. Synes at noen innervegger burde være bærende da byggeflaten er ca. 11x9 meter. Alle innervegger ser svake ut (ca. 7 cm tykke) bortsett fra en vegg mellom kjøkken og bad. Jeg tittet derfor under underskapene på kjøkkenet og så at veggen mot badet består av 4,5x18 cm (2x8 tommer?) stående stendere på cc 60 cm, antagelig fra byggeåret. Men disse er kuttet ca. 2 dm over platen og svever altså i luften. Nyere stendere på 2x4 tommer er festet ved siden av de originale, disse er imidlertid også kuttet noen cm over platen og svever altså også i luften... Ingen gulvlist ligger mot platen under disse stenderne. Så mine spørsmål:
1. Er dimensjonen på de originale stenderne noe som tyder på at denne veggen er/har vært bærende? Alle andre innervegger er mye tynnere.
2. Er det vanlig å ha stendere som svever over platen?
3. Risikerer veggen (og også overetasjen) å gi etter for vekten fra kjøkkenskapene hvis ingenting gjøres?

Jeg har kontaktet kommunens byggarkiv men finner ingen tegning hvor det fremgår om det finnes en bærende vegg, bortsett fra at akkurat nevnte vegg er tegnet dobbelt så tykk på plantegningen.

Veldig takknemlig for hjelp!!

Kan også legge til at den nåværende konstruksjonen antagelig er fra 2006 da nytt kjøkken ble satt opp i forbindelse med en fuktskade i kjøkken og bad. 4 år tidligere var det også fuktskade i alle innervegger og disse ble byttet/reparert. Jeg har kommet til den konklusjonen at det er derfor de opprinnelige stenderne er kuttet og nye montert ved siden av, og ved den andre fuktskaden i 2006 ser det ut til at også de nye stenderne har blitt kuttet uten å gjøre noe mer ...

Høres unektelig usannsynlig ut at man skulle kunne få den spennvidden på bjelkelaget.

Det vanlige er jo at man har en bærende hjertemur, noenlunde midt i huset. Den går da oftest i samme retning som mønet. Mellombjelkelaget mellom første og andre etasje har jo i et 1,5 plans hus oftest en del av bjelkene som en del av takstolen. Derfor går bjelkelaget oftest i samme retning som takstolene.

Med vanlig trebjelkelag tror jeg at man maks. kommer opp i 4,5 - 5m spennvidde.

Takk hempularen,

Ja, veggen jeg snakker om går i samme retning som mønet og ligger nogenlunde i midten av huset.
Huset står åpenbart opp og har ikke rast sammen i løpet av de 2 1/2 årene som de kappede bjelkene har sittet der. Er det en risiko for at huset bryter sammen med tiden... Hvem bør jeg vende meg til for å finne ut av en slik sak (skjult feil?)
Er ikke mindre bekymret nå, :(

Ta kontakt med en takstmann/konstruktør avhengig av hva de sier så ville jeg kontaktet selgeren av huset. Det høres ikke bra ut i det hele tatt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.