rutberg
J justusandersson skrev:
Jeg glemte å påpeke at om du setter en søyle på midten under bjelken/bjelkene, så kan du gå ned i dimensjon til 90x180 mm.
En spennende oppdatering! Holder på med noen andre renoveringer der overflaten på veggen nå er fjernet. Det som sitter der i dag ser ut til å være to 170 bjelker og tre stykker 70 stolper.

Spennvidden er jo ganske lang, 6300 mm, og jeg lurer på om ikke stålbjelke kunne være et alternativ for å redusere høyden og kanskje slippe søylen i midten når veggen skal ned? Altså CC1100 på takstolene, lavtgrad papptak, 6300 mm spennvidde.

Om du vil ha en stålbjelke i stedet for limtre med dimensjonen 90X315 så er HEA160 sammenlignbar. Dette gjelder uavhengig av spennvidde. Ulempen med stål er prisen, vekten, behovet for brannbeskyttelsesisolasjon og at det er vanskeligere å feste (kan ikke spikre i det).

rutberg
Ahaaa, Så en HEA 160 skulle klare hele spennet uten en stolpe? Er det å foretrekke fremfor HEB? Eller kan man gå ned i dimensjon på HEB?

En HEB160 er stivere enn en HEA 160, men en HEB140 er i underkant. Obs at jeg bare har svart på spørsmålet hva man kan erstatte limtre 90x315 med. Jeg husker ikke helt hvilken spennvidde vi regnet med tidligere.

rutberg
J justusandersson skrev:
En HEB160 er stivere enn en HEA160, men en HEB140 er i underkant. Obs at jeg bare har svart på spørsmålet hva man kan erstatte limtre 90x315 med. Jeg husker ikke helt hvilken spennvidde vi regnet med tidligere.
6300 blir nok den totale spennvidden. Men det er kanskje litt vel mye uten en stolpe?

Problemet for meg er at jeg ikke har noen notater fra forrige utregning. Om svaret mitt da var en 6,3 m lang limtrebjelke med dimensjonen 90x315, så er svaret mitt nå at det fungerer med en like lang HEA160. Men den sistnevnte veier 192 kg sammenlignet med limtrebjelkens ca 90 kg.

rutberg
Aah, jeg forstår. Nei sist var det nok 5275 mm som jeg sjekket på, å eventuelt beholde en bit av veggen som står der nå.

rutberg
Jeg funderer på om jeg skal ta og gi meg i kast med å kontakte en konstruktør. For hvis jeg har forstått alt riktig, så er veggen sannsynligvis ikke bygget for å være bærende. Men hvis jeg skal få det bekreftet bør jeg kontakte en konstruktør, så det er bekreftet? Men siden beregningen for snølast har endret seg, så virker det som at veggen har blitt bærende. Jeg antar at det er veggens nåværende funksjon som beregnes.

Det virker som det koster en del, og blir betydelig dyrere hvis det viser seg at det er tilfelle; også tidsmessig da en byggemelding må opprettes. Nå klør det virkelig i fingrene "når man først er i gang" noe som virker som en sykdom man raskt får som huseier.

Noen som kan sende et tips på en konstruktør man kan ansette for beregningen, sett at det har vært lignende tråder med tips men de avsluttes alltid med direktemeldinger?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.