Jeg lurer på om noen her kan hjelpe meg med å fastslå om jeg kan bytte plass på en dør i min etasjeleilighet og bytte plassering av en veldig dum plassert trapp til overetasjen, noe som betyr at jeg må lage en ny åpning for døren til soverommet og nytt hull i gulvet for den nye plasseringen av trappen. Spørsmålet er om veggen er bærende og om gulvet kan skjæres for et nytt hull?
Huset er fra år 1952 og leiligheten min ligger på 10. og 11. etasje, altså de øverste i huset.
Legger ved skisse på endring og konstruksjonstegning på leiligheten.

• Planleggingskisse av leilighet på to plan med forslag til ny plassering av dør og trapp. Endringer markert for rom og etasjer.
  • Plantegning over etasje i leilighet fra 1952, mest sannsynlig viser strukturelle detaljer som vegger og trapper i bygningen.
Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med ditt spørsmål, men en tanke om andre etasjens planløsning.
Den lille korridoren til badet ser veldig smal ut. Jeg forstår at du vil ha rommet så stort som mulig, men min følelse er at det blir bedre å utvide korridoren litt. I tillegg bør døren inn til rommet åpne mot veggen til korridoren. En dør skal ikke åpnes inn i rommet slik du har tegnet.
For øvrig forstår jeg om du vil flytte trappen.

Min lille refleksjon.

Kan være problemer med å lage en døråpning så nært ytterveggen avhengig av hvilken konstruksjon ytterveggen har. Noen ganger "støtter" ytterveggen seg mot innerveggen. Det beste er nok at du kontakter kommunens arkitektkontor som bør ha alle tegninger og kan gi deg beskjed om det er mulig å gjennomføre. El-ledninger kan jo legges om hvis de skulle finnes der du ønsker å lage en åpning, verre er det om det finnes vannrør på de stedene. Styret må også informeres og godkjenne endringen, men det antar jeg at du allerede har tenkt på.

Takk for svarene, nå har jeg endret litt i planleggingen, døråpningen vil nå havne ved innerveggen i stedet for ytterveggen. Hva tror dere om det og den nye åpningen for trappen?
Plantegning med endringer: ny døråpning nær innvendig vegg og ny trappeplassering; forslag til bygg- og renoveringsprosjekt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.