Vi skal sette inn et nytt vindu+ terrassedør på vår ene gavl. Huset er bygd i lettbetong og er ca. 10 meter bredt på gavlen. I dag finnes det et stort panoramavindu som sitter ca. 2 m inn fra hjørnet. Vinduet er 3 m bredt og ca. 1,6 meter høyt. Vi skal nå sette et vindu som er 2 meter bredt én meter fra nåværende vindu. Ved siden av vinduet setter vi så en terrassedør som er 0,9 meter bred. Tilbake til det andre hjørnet vil det være omtrent en meter. Over dette rommet finnes det kun et uinnredet loft med ca. 1,8 meter i takhøyde.
Hvordan kan man vite om det blir noen problemer med bæreevnen? Er det fare for at taket kollapser? Hvem regner på slikt? Vi har fått byggetillatelse fra kommunen og har et byggefirma som har sagt at de skal gjøre jobben.
Hvordan kan man vite om det blir noen problemer med bæreevnen? Er det fare for at taket kollapser? Hvem regner på slikt? Vi har fått byggetillatelse fra kommunen og har et byggefirma som har sagt at de skal gjøre jobben.
Jeg ville absolutt bedt en konstruktør om å regne på det. Det ville ikke være gøy å oppdage etterpå at belastningene fra taket ikke klarer seg på veggen. Om det trengs kan man sikkert sette på plass noen form for stålstolpe eventuelt i vinduskarmen.
Mvh/stenhus05
Mvh/stenhus05
jeg har nå vært i kontakt med en konstruktør. Timeprisen for å beregne om "veggen raser" eller ikke er 750 kr ekskl. mva siden det er en liten jobb. Det sier jeg ingenting om. Derimot kan ikke firmaet oppgi hvor lang tid det vil ta å beregne. Jeg har tegninger av huset før og etter vinduer (de vi hadde for byggesøknaden) Jeg har også flere sider teknisk beskrivelse om hvordan huset er bygget samt alle originaltegninger.
Jeg spurte om de kunne anslå tiden, f.eks. 10 eller 20 timer? Men det kunne de ikke gjøre. Det kan vel umulig ta 20 timer (en halv arbeidsuke) å regne ut om vi trenger å forsterke med f.eks. jernbjelke eller ikke? Det gjelder et vindu. Er det vel rimelig å betale nesten 20 000 kr for en slik beregning?
Jeg spurte om de kunne anslå tiden, f.eks. 10 eller 20 timer? Men det kunne de ikke gjøre. Det kan vel umulig ta 20 timer (en halv arbeidsuke) å regne ut om vi trenger å forsterke med f.eks. jernbjelke eller ikke? Det gjelder et vindu. Er det vel rimelig å betale nesten 20 000 kr for en slik beregning?
Vi har tatt inn tilbud fra flere konstruktører og havnet på alt mellom 350-750:-/time. Kan dessverre ikke anbefale noen ennå siden vi ikke har sett resultatet. Kan ikke tenke meg at det kan ta mer enn et par timer for en dyktig konstruktør å beregne på deres vegg. (konstruksjonstegninger til hele huset vårt tar 2 uker) Hvilket som helst byggingeniørfirma bør kunne gjøre en slik beregning.
hilsener/stenhus05
hilsener/stenhus05
Klikk her for å svare