Hei!

Jeg bor i et rekkehus med yttervegg i tegl fra 1987.
Jeg vurderer å rive den rødmerkede veggen mellom et soverom og bod og erstatte den med lettvegg slik at jeg får et lite kontor.
Det eneste jeg har så langt er arkitekttegningen, se vedlegget.

Veggmateriale: Noen form for betongmateriale, lettbetong? Den har en hul lyd når jeg banker på den.
Tykkelse: 100 mm.
Innetak: Virker å være betong. Har en stump lyd når jeg banker på den.

Slik resonnerer jeg nå (les gjetter):
Avstanden mellom ytterveggene i soverommet/boden er ca 5 m. Hvis bjelkelaget ligger i den retningen (se pilen i vedlegget) burde avstanden være så kort at det ikke kreves bærende vegger. Det ville vært rart om bjelkelaget hviler på bodveggen siden bjelkelagene ikke blir like lange. Det finnes ingen tilsvarende vegg i første etasje.
Jeg har ikke sett om det finnes en takstol langs med veggen.

Kan dere hjelpe meg å spekulere videre? 😅

• Arkitekttegning av rekkehusplanløsning 1987 med rødmarkert vegg mellom soverom og lagring. Viser fasader og seksjoner med piler for bjellplanelengder.
BirgitS
Om det finnes bærende vegger i hus fra den tiden, pleier det å være en vegg som står omtrent under mønet. Det normale er altså at den veggen, som du vil rive, ikke er bærende.

Vanlig veggkonstruksjon i villaer og rekkehus fra den tiden er tre-regelkonstruksjon med gipsplater på. Det høres hult ut.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.