Jeg vil ta ned en vegg, men etter å ha fjernet tretexen og ser at den består av tykt loddrett virke, ble jeg usikker på om den er bærende eller ikke. Jeg har antatt at det bare er ytterveggene som er bærende.

hytta er fra 40-tallet i én etasje. Veggen går tvers husets lengderetning og er en forlengelse av pipe og den 60 cm murte veggen.

Kan man også ta en rad fra den murte veggen for å få en større åpning?

• Gul plantegning av hus fra 40-tallet med markert vegg.
Det går ikke å avgjøre kun med dette underlaget. Huset har antagelig en plankestamme med massivt tre i alle vegger, bærende eller ikke. De murede veggene som stikker ut fra murstocken har hatt en brannbeskyttende funksjon m.h.p. vedkomfyren i kjøkkenet, peisovn og åpen peis i stuen. Kompletter med seksjonstegning/foto fra loftet/eksteriørfoto.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Takk! Jeg mistenkte at det var hensikten med muren. Verken på loftet eller i krypkjelleren kan jeg se noe som skulle indikere at det skulle være en bærende vegg her.

kommer tilbake med bilder.

Vinden, det eneste bildet jeg har på telefonen

• Ett loft med trebjelker, rør langs taket og gamle materialer på gulvet.
  • Liker
Villa vista
  • Laddar…
Veggen som skal tas ned, til høyre for komfyren.
Bjelkene i taket er kun dekorative.

• Stue med peis og dekorative bjelker i taket. Vegg til høyre for peisen som skal rives. Møbler inkluderer sofa, bord og skrivebord.
Har gulvbordene på loftet samme retning hele veien?

Det ligger ingen planker lenger inn, bare spon.

OK. Hvilken retning har gulvbjelkene over stuen?

Samme retning som veggen som jeg vil rive.

Vegggen er ikke bærende

• Liker
Gustav_Saltarö
  • Laddar…
Da er det OK å rive veggen. Vindsbjelkene over stuen har veldig stor spennvidde når de ligger på den måten, derav min tvil. Men de har jo ingen last. Ingen tilfeldighet at det mangler gulvbord på denne delen på loftet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.