Jeg vil ta ned en vegg, men etter å ha fjernet tretexen og ser at den består av tykt loddrett virke, ble jeg usikker på om den er bærende eller ikke. Jeg har antatt at det bare er ytterveggene som er bærende.
hytta er fra 40-tallet i én etasje. Veggen går tvers husets lengderetning og er en forlengelse av pipe og den 60 cm murte veggen.
Kan man også ta en rad fra den murte veggen for å få en større åpning?
hytta er fra 40-tallet i én etasje. Veggen går tvers husets lengderetning og er en forlengelse av pipe og den 60 cm murte veggen.
Kan man også ta en rad fra den murte veggen for å få en større åpning?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det går ikke å avgjøre kun med dette underlaget. Huset har antagelig en plankestamme med massivt tre i alle vegger, bærende eller ikke. De murede veggene som stikker ut fra murstocken har hatt en brannbeskyttende funksjon m.h.p. vedkomfyren i kjøkkenet, peisovn og åpen peis i stuen. Kompletter med seksjonstegning/foto fra loftet/eksteriørfoto.
Takk! Jeg mistenkte at det var hensikten med muren. Verken på loftet eller i krypkjelleren kan jeg se noe som skulle indikere at det skulle være en bærende vegg her.
kommer tilbake med bilder.
kommer tilbake med bilder.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Har gulvbordene på loftet samme retning hele veien?
Det ligger ingen planker lenger inn, bare spon.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
OK. Hvilken retning har gulvbjelkene over stuen?
Samme retning som veggen som jeg vil rive.
Allvitende
· Stockholm
· 1 831 innlegg
Vegggen er ikke bærende
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Da er det OK å rive veggen. Vindsbjelkene over stuen har veldig stor spennvidde når de ligger på den måten, derav min tvil. Men de har jo ingen last. Ingen tilfeldighet at det mangler gulvbord på denne delen på loftet.
Tusen takk for hjelpen!
Klikk her for å svare