Heisann! Gjennomlest dette forumet om bærende vegger og har ikke funnet mitt svar så nå ble jeg medlem og håper at noen kan hjelpe meg :D Veggen er ca 2m lang. Det er åpent opp til taket så man ser bjelken i midten hele veien.

Jeg er i ferd med å kjøpe en utbygd fritidsbolig og vil gjøre om litt i planløsningen, men er usikker på om noen av veggene kan tenkes å være bærende. Legger ved her tegning og teknisk beskrivelse Planløsning av fritidshus med markering for mulig bærende vegg og åpen bjelke opp til taket. Tekst: "Bärande?" og "Finns ej kvar. Skjematisk tegning med teknisk beskrivelse av et fritidshus, inkludert veggtykkelser, materialer og dimensjoner, med håndskrevne detaljer.

Høyst sannsynlig at den ikke er bærende.

Takk, som jeg trodde:) De små veggstumpene ved inngangen på kortsiden til kjøkkenet kan vel ikke ha noen bærende funksjon heller?

Sannsynligvis ikke, men legg ut noen bilder hvis det blir aktuelt så kan du sikkert få bedre svar.

Peis og to vegger med spørsmålstegn for bærende elementer markert med røde piler, i et lyst rom med tregulv og paneltak.
De to veggene vil jeg ha bort:)

Veggene er sikkert ikke bærende, men det finnes trolig et bærende punkt for mønsåsbjelken i nærheten av skorstein.

Takk så mye for dine raske svar! Ha en fin dag.

70 mm isolasjon i gulv og tak og 50 mm i veggene.
Innervegger med hele 7 mm spesialmasonite.

Før bygde man skikkelig :)

Virkelig! Man vil sikkert klare en vinter der med svært lite energiforbruk :p

Hva tror dere forresten om tilleggsisolering. Jeg tenkte å bytte ut 50mm mot ny og så 95mm utenpå det og ny panel, stående i stedet. Er det for lite eller vil man klare seg noen vintre med det? Ganske mildt vær her nede i Skåne. Dager med minusgrader kan telles på fingrene. Tenker mest for å slippe å forlenge takutstikk osv.
Planen er jo å rive og bygge nytt større hus etter et par år, så man vil jo ikke bruke altfor mye penger på renovering.
Hytta er forresten utvidet siden den tegningen jeg la opp. Der er et nytt rom der terrassen nede til vest var tidligere, og også der grovkjøkken terrassen var, finnes det en utbygging med rom nå. Har bare ikke fått tak i noen tegning av det ennå.

145 er en ganske ok isolasjon, mer enn mange 60-70 talls hus

larsbj skrev:
145 er en ganske ok isolering, mer enn mange 60-70 talls hus
Enig!

Med tanke på hyttas størrelse så vil strømregningene bli overkommelige.
Kanskje har du allerede planlagt med en luft/luft-varmepumpe?

Huset/hytta er på 70kvm med utbyggingene. Der er allerede en luftvarmepumpe, el-element og en peis, så man burde vel kunne holde det varmt med en 145 isolering?

• Liker
larsbj
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.