For å få en litt mer luftig planløsning er jeg lysten på å fjerne eller i det minste kraftig åpne opp en vegg mellom gang og spisestue.
Men jeg er ikke sikker på om den er bærende eller ikke. Kan kanskje noen på dette eminente forumet gi en vurdering? Og kanskje også gi meg en indikasjon på hvilken dimensjon en eventuell bjelke burde ha?
Huset er bygget i 1932 i Småland og opprinnelig som et flerfamiliehus, og som gjennom årene har blitt bygget om litt her og der. For eksempel så har badene blitt lagt til, og kjøkkenet i første etasje blitt litt større. Så nå er det min tur til å bidra til forvanskingen/utviklingen.
Huset har en plankestamme (plank = 2-3 tommer tykk og 6-8 tommer brede spontede stående "planker"). Med plankestammer kan man aldri være helt sikker på hvilke vegger som er bærende. En god prinsipp er å anta at alle vegger har større eller mindre bærende funksjon. Veggen mellom spisestue og hall har karakter av hjertevegg og er absolutt bærende. Åpningen som finnes er allerede avstivet gjennom en liggende planke over åpningen. For å utvide åpningen må du fjerne den eksisterende avstivningen og erstatte den med en kraftigere bjelke, antagelig av limtre. Størrelsen på en slik bjelke avhenger både av dens spennvidde (lengde) og de laster den skal håndtere, men også behovet for måltilpasning til den eksisterende veggen. Siden huset er bygget i 1932 består antakeligvis den eksisterende veggen av 3 tommers plank plus puss på røring (sivmatte) på begge sider. Samlet tykkelse ca 105 mm, noe som betyr at 78 eller 90 mm tykk limtre kan brukes.
Tusen takk for det utførlige svaret Justus! Da får det bli en bjelke. Antar at neste steg for oss er å bestemme hvor bred vi vil ha åpningen og så rive litt overfladisk i veggen for å nærmere undersøke hvordan den er bygget opp, men det er nok best for familiefreden å vente til etter jul med det.
Jeg er nylig ferdig med renoveringen av kjøkkenet. Det tok omtrent et år. Så jeg gjør meg ingen illusjoner om at veggprosjektet kommer til å gå raskt. Så best å tenke nøye gjennom før brekkjernet kommer frem, selv om det klør litt i fingrene.
Om vi tenker en spennvidde på 240cm, går det an å anslå hvilken dimensjon bjelken burde ha?
Jeg er nylig ferdig med renoveringen av kjøkkenet. Det tok omtrent ett år. Så jeg gjør meg ingen illusjoner om at veggprosjektet vil gå raskt. Så best å tenke nøye etter før brekkjernet tas frem, selv om det klør litt i fingrene.
Hvis vi tenker en spennvidde på 240cm, går det an å anslå hvilken dimensjon bjelken burde ha?
Vi har en hytte bygget i 1926 og sto overfor et lignende problem.
Vi begynte imidlertid med å rive for å få litt oversikt over hvordan bjelkekonstruksjonen skulle være. Men da vi åpnet viste det seg at det hadde vært en åpning der før og man bare hadde tatt småbiter av 3 tomsplank for å dekke hullet.
så når vi hadde tatt bort sponplaten kunne vi bare plukke bort plankene så var åpningen klar.
Som jeg skrev tidligere så er plankehus litt lumske. Jeg kan si direkte at de beregningsverktøyene som finnes på nettet ikke er brukbare her. De er konstruert for hus med rammeverk. 240 cm er ikke så langt. Jeg gjetter at du havner i intervallet 90x225 - 90x270 mm, men det er bare en gjetning om enn rimelig kvalifisert.
Som jeg skrev tidligere så er plankehus litt lure. Jeg kan si direkte at de beregningshjelpemidler som finnes på nettet ikke er brukbare her. De er konstruert for hus med regelstammer. 240 cm er ikke så langt. Jeg gjetter at du havner i intervallet 90x225 - 90 x270 mm, men det er bare en gjetning om enn rimelig kvalifisert.
Bra oppmerksomhet, jeg var litt vel rask på kaste inn et ferdig program. Holder helt med.
Huset er jo bygd om litt her og der. Tror at det ble gjort litt større inngrep en gang på 50-tallet. Det er jo ganske mye som ikke stemmer med originaltegningene. Så det kan nok bli litt spennende å se hva som skjuler seg bak tapetene.
Jeg kan jo håpe på samme flaks som du @Chrlen
Skal sjekke med kommunen også, takk for tipset @BirgitS.
Ja, så her ser det altså ut under masonitten. Vet ikke om jeg ble så mye klokere.
Tydeligvis har døren vært bredere på et tidspunkt, eller flyttet, så den snutten er nok fritt frem å rive. Resten av veggen ser ut til å bestå av en rekke 85x85mm stolper. Skikkelige saker, men jeg blir ikke helt klok på hvordan det er konstruert.
Observasjon 1: Av spikerhodene å dømme virker takbjelkene å gå parallelt med veggen jeg vil rive. Burde vel i så fall tale mot at veggen er bærende.
Observasjon 2: Undertaksponten (eller hva det kan tenkes hete) går oppå stolpene, noe jeg synes er merkelig. Burde man ikke ha satt opp den (muligens) bærende veggen først og deretter satt undertaket (om den nå er bærende).
Observasjon 3: Det finnes ingen vegg under. Under denne veggen havner man midt i vaskerommet. Men kjelleren er kraftig ombygd en gang (gjetningsvis 50-tallet), så det så antagelig annerledes ut opprinnelig.
Om det er noen som har innsikt får dere gjerne dele dem
Hei @andersgrebin! Takk for bilder og funderinger, veldig nyttig da jeg står overfor et lignende problem. Fikk dere noen klarhet i om veggen var bærende? Og hvordan løste dere det til slutt?
Innvendige vegger i 90° vinkel mot mønet er sjelden bærende, men ofte avstivende for huset og stabiliserer mot f.eks. vindlaster etc.
Å veksle av slike avstivende vegger med bjelker funker ikke.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.