stilte det samme spørsmålet i en kanskje feilaktig tråd for formålet.
Har et elementhus der vinduet er byttet, og jeg opplever at det har sunket i midten videre sitter vinduet stenhårdt innspent og at vindusrammen buer innover.
Er stolpen i midten bærende eller rettere sagt var stolpen i midten av det innringede området bærende?
Ved første øyekast ser det unektelig ut som om man har fjernet en stolpe og belastet vindusrammene med taklasten.
Men det er kanskje "bare" en underdimensjonert bjelke som har blitt sliten?
Jeg tror at bjelken er de to "boksene" over vinduet. Altså, bjelken ala elementhus er en boks-konstruksjon, dette er dog en gjetning fra min side da jeg ikke kan se at det finnes rom til å legge en bærende bjelke over boksen og under bjelkelaget på plan 2. Dette uten å vite noe med sikkerhet.
Det finnes en stolpe i tegningen (innringet), skal den tolkes som at den er bærende?
Har lest her i forumet at vindu eller deler av vindu (kan hende man mente stolpen i midten snarere enn selve vinduet) kan være bærende i nettopp elementhus. Det var etter denne lesningen jeg undersøkte vinduet nærmere.
Hvis vi antar at vinduet sitter i en langsidevegg (dvs der takstolene ligger på et vanlig saltak) så er alle veggsvillene bærende. Man kan ikke fjerne en svill uten å veksle av med en bjelke.
I mitt hus hadde jeg bærende karmar. Alle vinduer og vindusdører var 900 brede, akkurat som alle andre veggmoduler. Det var ingen hel bjelke over disse. Bare 900 mm lang lagt opp på hver regel/karm. Fungerer jo bare så lenge man ikke fjerner noen av disse stolpene.
Ser likt ut på dine bilder. Så sjekk det og bytt ut med en bjelke så fort som mulig.
Bor også i Elementhus fra Mockfjärd Men kan likevel ikke sikkert svare. Du har et bra utgangspunkt siden du har bedre tegninger på ditt hus enn vi har på vårt. Jeg anbefaler deg å ta kontakt med mannen bak denne firmaet for rådgivning. http://www.czbygg.se/menysidor/Elementhusakuten---hjalp_851 Hjalp oss veldig mye når vi hadde spørsmål om vårt tak.
I vårt hus er mange lekter bygget sammen med karmene, noe som har medført at vi ved vindusbytte har måttet kappe en lekt og skjøte inn en ny. En skikkelig dum konstruksjon, men den holder sammen. I stuen har vi en vindusrekke på 7 meter.
Hvis du skal skjøte inn en lekt i midten må du vel bytte vindu?
Dine gamle vinduer var bærende. Man ser tydelig hvordan de gamle karmene/sidepanelene går forbi overstykket og bunnstykket og erstatter en stående regel. Har byttet ut tusenvis av vinduer i slike hus det ser helt likt ut som på bildet ditt.
Er det "bare" to vinduer i bredden så går det som oftest bra å gjøre som på bildet, men det gjelder å klosse opp ordentlig så det ikke synker. Helst så støtter man opp før og så monterer de nye vinduene og klosser opp.
Er det flere vinduer på rad så bør man enten montere de nye (mindre) vinduene karm i karm og da beholde de stående karmdelene eller alternativt rive og veksle av med beregnet bjelke.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.