Vi har en bærende hvit stolpe i huset der vi vurderer å bygge en liten skjermvegg i eik. I stedet for den grove hvite stolpen skulle vi heller ha en stolpe i eik å bruke som utgangspunkt når vi bygger skjermveggen. Noen som vet om det finnes bærende stolper i eik og om det er like stabilt? Jeg gjetter at vår hvite bærende stolpe i bunn og grunn er en stolpe i gran som deretter har blitt gipset og malt.

Visst finnes det stolper i eik.
Her er en
https://www.lundbergs.com/produkt/limtrastolpe-ek-2400x80x80/
Det er jo en limtre, tenker du en som er i ett stykke må du nok legge på et par tusen kanskje.
Er den bærende er det jo litt krøll med å stemme opp og bytte ut stolpen men sikkert gjørbart om du føler deg trygg.
Alternativet er vel å rive bort hva din eksisterende stolpe er kledd med og i stedet kle den med eik. Går veldig mye raskere, i prinsippet 0 risiko involvert og betydelig billigere.
Så det er jo mer av et estetisk spørsmål.

• Liker
Fredensjö og 1 annen
  • Laddar…
S Svanteman skrev:
Visst finns det stolper i eik.
Her er en
[lenke]
Det er jo en limtre, tenker du en som er i ett stykke må du nok legge på et par tusen kanskje.
Er den bærende er det jo litt krøll med å stemme opp og bytte ut stolpen men sikkert gjørbart om du føler deg sikker.
Alternativet er vel å rive bort hva din eksisterende stolpe er kledd med og i stedet kle den med eik. Går veldig mye raskere, i prinsippet 0 risiko involvert og betydelig billigere.
Så det er jo mer av en estetisk spørsmål.
Takk, jeg har sett ulike limtre i eik men er de like bærende? 🙈 Jeg har også tenkt tanken å kle av den eksisterende stolpen og kle den men da blir den litt for klumpete. Men jeg er åpen for flere forslag

Det burde jo gå å bekle med noe som er 5-6mm, ville ikke det fungere?

• Liker
Johan Gunverth og 1 annen
  • Laddar…
Unikt namn
  • Liker
Fredensjö
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det burde jo gå an å kle med noe som er 5-6mm, ville ikke det fungere?
Takk, det ville nok bli kjempebra. Skal nok lete etter noe lignende 🙏

Unikt namn Unikt namn skrev:
Bauhaus har en veggpanel med eikefiner.

240cm høy, 60cm bred, 1cm tykk.
Bør gi lignende tykkelse på stolpen som gipsplaten gir i dag.

[lenke]
Takk, det får bli noe lignende men trenger å finne noe tynnere. Vil få ned tykkelsen på stolpen også 🙏

F Fredensjö skrev:
Takk, jeg har sett forskjellige limtre i eik men er de like bærende? 🙈 Jeg har også tenkt tanken å kle av den eksisterende stolpen og kle den men da blir den litt for klumpete. Men jeg er åpen for flere forslag
Limtre er det treet som er mest holdbart. Man bruker limtre i stedet for stål i mange store bygninger. Takbjelkene på mange idrettshaller er for eksempel laget i limtre.

Limtre er et byggemateriale som består av flere trelameller sammenføyd med et sterkt lim. Sammenlignet med tradisjonelt massivt tre tilbyr limtre høy styrke, stabilitet og formbestandighet samt er mindre utsatt for sprekker, bøyning og vridning. Dessuten har limtre en god brannmotstandsevne og er miljøvennlig siden det kan produseres av mindre dimensjoner på trevirket og resirkulert tre.

• Liker
Fredensjö
  • Laddar…
C
pacman42 pacman42 skrev:
Man bruker limtre i stedet for stål i mange store bygninger. Takbjelkene i mange idrettshaller er eksempelvis laget i limtre.
Jo, men man må skille mellom limtre og limtre. Bare fordi det finnes konstruksjonsklassifiserte limtrebjelker med utmerket styrke betyr det ikke at en stavlimmet benkeplate har samme egenskaper.

Bærende deler må man være litt forsiktig når man mekker med så man ikke utilsiktet svekker konstruksjonen.

Samme med dimensjoneringen. Det er ikke bare å velge en smalere stolpe fordi man synes det er penere.

• Liker
Fredensjö
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jo, men man får skille på limtre og limtre. Bare fordi det finnes konstruksjonsklassifiserte limtrebjelker med utmerket holdfasthet betyr det ikke at en stavelimmet benkeplate har samme egenskaper.

Bærende deler må man være litt forsiktig med når man jobber med dem, slik at man ikke utilsiktet svekker konstruksjonen.

Det samme gjelder dimensjoneringen. Det er ikke bare å velge en smalere stolpe fordi man synes det er penere.
Selvfølgelig, men jeg reagerte på at Limtre skulle være svakere. Velger man riktig produkt så er det mye sterkere.

• Liker
Fredensjö
  • Laddar…
Sterkeste trekonstruksjon er en massiv granstolpe. Spør hvilken som helst maskiningeniør. Finnes en grunn til at det fortsatt brukes rå granstaur som stempel ved støping mot løst underlag og hvorfor seilbåter har gran i masten og store seilskip som Götheborg har gran i riggen
Kle inn stolpen i tynne ekskiver som @MathiasS foreslo.

Sist redigert:
  • Liker
skogaliten og 3 andre
  • Laddar…
C
pacman42 pacman42 skrev:
Velger man riktig produkt så er det mye sterkere.
Akkurat, men hvor finner man konstruksjonsvirke (limtre eller ikke) i eik?
Det er jo lenket til et produkt, men jeg tviler på at det er egnet for bærende konstruksjoner.

Spontant er jeg også inne på at TS gjør best i å "kle om" den eksisterende stolpen.

C cpalm skrev:
Akkurat, men hvor finner man konstruksjonsvirke (limtre eller ikke) i eik?
Det har jo blitt linket til et produkt, men jeg tviler på at det er egnet for bærende konstruksjoner.

Spontant er jeg også inne på at TS gjør best i å "kle om" den eksisterende stolpen.
Jeg er enig. Min poeng var nettopp om limteknikken som sådan.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Sterkeste trekonstruksjonen er en massiv granstolpe. Spør hvilken maskiningeniør som helst. Det finnes en grunn til at det fortsatt brukes råe granstaur som stempel ved støping mot løst underlag og hvorfor seilbåter har gran i masten og store seilskip som Götheborg har gran i riggen
Kle inn stolpen i tynne eikeskiver som @MathiasS foreslo.
Takk, det var litt det som var min fundering om det fantes eikestolpe med samme bærende egenskaper som gran ☺️ Men da får jeg rett og slett kle inn granstolpen med tynnere eikeskiver.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.