Hei!
En fundering her angående veggene.
Huset er et skråninghus bygd 1970.
Betongdekke, oppforede gulv og veggene i øverste plan er typ 10cm tomme og slanke, kommer eventuelt til å måtte løfte hele gulvet og da ryker veggene, kan de langsgående være bærende …? Tror at det er selvbærende tak, hva sier dere?
Samme spørsmål nederste plan, veggen i midten ser man på seksjons-tegningen er bærende, disse veggene som jeg peker på er av blåbetong 8cm og meningen er å rive ned og erstatte med lettbetong eller stålprofiler+gips.
De er vel ikke bærende?
Takknemlig for svar!!
En fundering her angående veggene.
Huset er et skråninghus bygd 1970.
Betongdekke, oppforede gulv og veggene i øverste plan er typ 10cm tomme og slanke, kommer eventuelt til å måtte løfte hele gulvet og da ryker veggene, kan de langsgående være bærende …? Tror at det er selvbærende tak, hva sier dere?
Samme spørsmål nederste plan, veggen i midten ser man på seksjons-tegningen er bærende, disse veggene som jeg peker på er av blåbetong 8cm og meningen er å rive ned og erstatte med lettbetong eller stålprofiler+gips.
De er vel ikke bærende?
Takknemlig for svar!!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 079 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.079 innlegg
Sannsynligvis er taket selvbærende siden det står at det er fagverkstakstoler. Det var imidlertid en periode med litt for svake dimensjoner slik at det var en del tak som raste inn når det kom mye tung våt snø. Deretter endret man beregningsnormen, men jeg vet ikke når dette skjedde. En byggkonstruktør kan kontrollere hvordan det er med takstolenes dimensjoner ut fra takvekt, snøsone, husbredde etc.V vix79 skrev:
Deretter har det jo gått noen tiår og huset kan ha satt seg, noe som kan ha ført til at det nå er last på innerveggen under mønet. Tar man da bort en slik innervegg, vil himlingen bøye seg nedover.
Tilsv. i underetasjen.
Der gjelder også at innervegger som går 90 grader mot en yttervegg, som er mot jord, forhindrer at jordmassene presser ytterveggen innover.
Klikk her for å svare