Vi har et stort soverom som har sidegarderober (kattvind) på begge sider, nå er det sånn at vi vil dele rommet til 2 mindre soverom, spørsmålet er om sidegarderobveggen har noen bærende funksjon for takstolene eller om det bare er å fjerne dem?
Takbjelkene må jo ha en bærende konstruksjon så man burde klare å ta ned sidegarderoben uten problem eller?
Noen som har gjort det eller har mer kunnskap om dette ville jeg vært glad for ;D
Takbjelkene må jo ha en bærende konstruksjon så man burde klare å ta ned sidegarderoben uten problem eller?
Noen som har gjort det eller har mer kunnskap om dette ville jeg vært glad for ;D
Nå er jeg ingen fagmann, men her kommer litt synspunkter og erfaring: En takstolkonstruksjon har nok aldri blitt bygget med en garderobe som en bærende del. Enten har du en konstruksjon som bygger på at takstolen støttes av en hanebjelke som går loddrett fra den ene bjelken i takstolen til den andre, slik at takstolen ser ut som en 'A' fra siden (slik ser det f.eks. ut i min gamle skånelänga) eller har du en konstruksjon der du har skråavstivere som festes i takstolen og deretter ned i gulvet (i takbjelken i bjelkelaget) slik at det sitter en skråavstiver per bjelke i takstolen, eller så er det en kombinasjon av begge. I hvilket fall som helst kan jeg aldri forestille meg at garderoben utgjør en bærende del, men om noe er bærende så er det de der skråavstiverne, men det merker du jo når du begynner å rive i garderoben, altså om det finnes noen skråavstivere som fester i takstolen.
Jeg fikk en idé ;D om det nå skulle være slik at de skulle være bærende så skal jeg jo dele rommet i 2 nye rom og da setter jeg jo en vegg i midten av rommet da blir jo den bærende der istedenfor eller har jeg feil? for da kommer det ikke i bevegelse uansett, det må jo bare være slik
flere ideer ..........
Nå, altså, OM du har skråstivere fra takstolen ned i gulvet (mot takbjelken gulvet ligger mot) så er det for at ikke takstolen skal kollapse av taksteinens (eller hvilken taktekking man nå har) tyngde. Jeg tror ikke at en vegg i midten skulle erstatte denne avlastningen av takstolen. Derimot kan det bli fint å frigjøre skråstiverne og ha dem synlige i rommene, synes jeg
Men ulempen kan jo være at de tar så mye plass i rommene at de blir for små. Har du mulighet til å ta deg ut på kaldloftet kan du jo se om du har noen skråstivere eller om det bare er hanebjelkene som støtter takstolens konstruksjon.
Ingen skråstag her nei.
Vi hadde planer om akkurat det der, fjerne den veggen og åpne opp soverommet. Noen "forståsegpåere" i min omgivelse sa at veggen ikke var bærende, bare å fjerne. Som tidligere bygningsarbeider vet jeg mine og min omgivelses begrensninger, så da jeg hadde ansatt en byggekonstruktør for litt andre ting, benyttet jeg anledningen til å spørre om akkurat den veggen. Den var definitivt bærende. De beregningene han gjorde viste at den trengte å avlastes, og at søylene måtte fortsette ned i veggene til første etasje og også ned til krypkjelleren. Plutselig innså vi hvor hyggelig garderoben faktisk var, og bestemte oss for å la den være. Så uten å si om din er bærende eller ikke. Ansett noen som virkelig vet og kan, det er mitt aller heteste tips.
Klikk her for å svare