I
Hei,

Vi er i ferd med å forbedre ventilasjonen i huset og åpner dermed opp et par ventilasjonshull i innerveggene i kjelleren. Det første hullet gikk bra, men ved det andre hullet støtte vi på armeringsjernene som jeg var nære på å kappe på direkten. Men jeg klarte å stoppe meg selv og ta et steg tilbake da jeg innså at det kanskje ikke er det beste stedet for et ventilasjonshull?

Hvitt dør i en innendørs vegg med et sirkulært ventilasjonshull oppe til venstre.
Rundt ventilasjonshull i kjellervegg, delvis blokkert av et armeringsjern. Veggen er av hvitmalt betong med noe slitasje rundt hullet.
Dør i kjeller med et ventilasjonshull ved siden av og en rund lampe i taket.
Ventilasjonshull i en innvendig kjellervegg med synlige armeringsjern som stikker ut i betongen.

Det ligger altså 2 armeringsjern, en på hver side, og hvis man rykker litt i dem så føles den ene litt løs, kanskje ikke så rart med tanke på hvor mye jeg har hugget opp.

Men spørsmålet her er, hvis man kapper bort armeringen, kan dette bli en risikokonstruksjon hvor overliggeren over døren kan rase ned i hodet på en? Kanskje det er tryggest å fylle igjen hullene med sement og plassere det litt lenger bort (selv om det har andre ulemper)?

Et annet alternativ er å la armeringen være, men hugge ut til den andre siden med meisel og droppe røret, det vil dog bli mye vanskeligere å holde rent.

MVH

Armeringsjernene er en del av en betongkonstruksjon som hjelper slik at det ikke sprekker. Men det er ikke noe "magisk" i seg selv med dem - de brukes vanligvis, ikke for å "spenne" opp konstruksjonen vil jeg si.

Så om veggen er ok å lage hull i ellers (dvs ikke er bærende/skades i stort av det) så skal det ikke være noe større fare om du tar armeringen også. At et jern er "løst" er dog ikke så bra kanskje, da kan det jo komme inn luft/fukt som på sikt kan korrodere det...men for en innvendig vegg har jeg vanskelig for å tro at det går så raskt i og for seg...

I
Man kunne se at armeringen er litt rusten, men det var minimalt og kan ha vært slik når det ble lagt ned. Skal sjekke på nytt, men jeg fikk inntrykket av at det tok slutt et lite stykke til høyre for hullet hvis man står inne i boden.

Jeg har merket tidligere at overliggeren har sprukket hele veien på venstresiden der kabelen går. Jeg valgte å sette på tec7 bare fordi det ellers var sannsynlig at det ville sprekke igjen.

Man kan også se at det har sprukket litt på høyre side og at man på et tidspunkt har forsøkt å reparere det. Men min oppfatning er at det ikke er helt gjennom der.

Så hvordan skal man tenke her? Sage armeringen og sette ventilen eller bør man fylle igjen det og sage et nytt lenger bort, selv om det er mer ugunstig for ventilasjonen?

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Armeringsjernene er en del av en betongkonstruksjon som hjelper så det ikke sprekker. Men det er ikke noe "magisk" i seg med dem - de brukes, vanligvis, ikke for å "spenne" opp konstruksjonen ville jeg si.

Så hvis veggen er ok å lage hull i ellers (dvs ikke er bærende/skades stort av det) så skal det ikke være noe stor fare om du tar armeringen også. At et jern er "løst" er dog ikke så bra kanskje, da kan det jo komme inn luft/fukt som på sikt kan korrodere det...men for en innervegg har jeg vanskelig for å tro at det går så raskt forsåvidt...
Armeringen er vel i første rekke til for å øke strekkfastheten i en betongkonstruksjon. Betong tåler trykk- men ikke strekkbelastninger.

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Ligger armeringsjernene i leca eller i mørtel.

Er det ikke en leca balk over døråpningen bare? De har ofte jern i seg på den måten.
Om det ikke er noen spesielle punktlaster over døren burde det ikke være kritisk isåfall.

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
I
Armeringen ligger i lecablokken, det finnes ingen mørtel inne i lecablokken. Utenpå lecablokkene har man lagt på noen cm med puss.

Lecablokk veier ikke så mye, men pussen veier selvfølgelig litt, jeg tror dog ikke vekten er særlig høy på overliggeren over døren. Men skulle den falle ned i hodet, lærer man få et vanskelig liv.

Selv om lecablokken skulle sprekke i kanten ved døren på høyre side (sett fra innsiden), så vil den hvile på 2 stk ca. 7-10 cm armeringsjern. Det er mulig at det går 2 armeringsjern over hullet jeg har saget med?

For å få bort armeringsjernet i hullet tenkte jeg å bruke en tiger/bajonettsag med metallblad, det burde vel gjøre jobben raskt og enkelt? Ulempen er selvfølgelig at jeg må hakke opp litt rundt for å komme til armeringsjernet. Jeg må fortsette å sage hullet rett igjennom så armeringsjernet må vekk såpass langt inn at det ikke forstyrrer sagen.

Vegen er tverrgående mot huset, så jeg mistenker at det ikke er en bærende vegg, huset ovenpå er tre i stommen.

Det høres ut fra de fleste av dere som at dette ikke er noen fare?

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
I
Sagde bort armeringen og fortsatte å sage hullet, støtte da på ytterligere en armering i overkanten, den lot jeg være, plastrøret gikk inn likevel.

Så nå er alt på plass, får håpe det holder i lengden også :)

Dette frilagte dog litt av armeringsjernene, er det et stort problem?

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Du har nettopp kuttet armeringen i en bjelke som bærer bjelkelaget over døren. Håper du ikke har noen større laster der som lager problemer for deg.

I
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du har just kapet armeringen i en bjelke som bærer dekke over døren. Håper du ikke har noen større belastninger der som skaper problemer for deg.
Kan ikke tenke meg at det har noen betydning for konstruksjonen ovenfor, det som muligens kan være problemet er om overliggeren over døren faller ned men det føles usannsynlig som mange andre her også har sagt. Det finnes tross alt rundt 10 cm armeringsjern igjen på høyre side av overliggeren (sett fra innsiden).

På entréplanet finnes det et bad\toalett her, men det er ingen vegg eller lignende som står akkurat der. Veggen til venstre i bildet som viser innover i rommet (eller til høyre i bildet utenfra) er derimot bærende, den veggen går helt opp til taket på entréplan.

Men jeg har ett hull til å lage i kjelleren i en annen vegg som jeg vet er bærende, og dessverre er det trolig at jeg støter på armeringsjern også der, men hvis jeg setter hullet nærmere et hjørne så burde det være greit.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.