2.629 lest ·
2 svar
3k lest
2 svar
Bærende konstruksjon - gammelt murt garasje
Dere som har litt byggarerfaring, hvordan tror dere den bærende konstruksjonen er i min gamle garasje? Det er murede betongblokker av noe slag på plate.
Grunnen til at jeg spør er fordi jeg vil fjerne de gamle portene og karmen. Men den øvre delen henger litt ned på midten. Kanskje et alderstegn? Eller kan den ha en bærende funksjon?
Ser man litt lenger opp på fasaden, så ser det ut til å være et avbrudd i blokkene og så fortsetter de. Uten å vite, så gjetter jeg at det her ligger en slags bærende bjelke. Er jeg på rett spor?
Det finnes en murt vegg som skiller garasjedelen fra en boddel. Jeg vil gjerne åpne opp en del av denne. Kan den være bærende på noen måte?
Grunnen til at jeg spør er fordi jeg vil fjerne de gamle portene og karmen. Men den øvre delen henger litt ned på midten. Kanskje et alderstegn? Eller kan den ha en bærende funksjon?
Ser man litt lenger opp på fasaden, så ser det ut til å være et avbrudd i blokkene og så fortsetter de. Uten å vite, så gjetter jeg at det her ligger en slags bærende bjelke. Er jeg på rett spor?
Det finnes en murt vegg som skiller garasjedelen fra en boddel. Jeg vil gjerne åpne opp en del av denne. Kan den være bærende på noen måte?
Jeg har ingen anelse om hvordan de har gjort der, men hvis jeg hadde gjort det i dag, hadde jeg enten satt en stål- eller betongbjelke, murt mot en hvelvform eller plass-støpt et hvelv. Fjern treverkdelene så ser du sikkert hvordan det er gjort.
Vet du byggeåret?
Vet du byggeåret?
Dessverre ikke. Jeg tror det er bygd samtidig med huset, dvs -36, men har ingen belegg for det.
Sendt fra min mobil
Sendt fra min mobil
Klikk her for å svare