Trekonstruksjon innendørs, med utskåret område i en vegg som viser treverk og isolasjonsmateriale på siden, muligens del av vindusramme. Bilde av et vindu med hvit karm, delvis utbedret vegg med synlig isolasjon og ledende rør til venstre. Ødelagt ytterkant viser murpuss og treverk. Nylig bytt vindu i et elementhus fra 1970, viser veggisolasjon rundt åpningen før ny panel settes opp. Verktøy og materiale er synlig på bakken. Vegg med delvis fjernet panel, avslørende trevirke rundt nytt vindu. Svart rørstykke og hvit brakett nær hjørnet av vindusrammen. Heisann. Jeg bor i et hus bygget i 1970. Et såkalt elementhus, vet ikke hustilvirker.

jeg har akkurat byttet vinduer og lurer på om jeg har gjort en tabbe? De gamle karmene utgjorde en del av bjelken som går fra bærevegg til sålen. De var festet mot bjelken i overkant og underkant.

da vinduene var åpningsbare tenkte jeg at det ikke kunne hvile noen last på dem, men ved nærmere ettertanke samt googlet litt innser jeg at karmen vanligvis var/er bærende i slike hus.
Vet at det sitter en liggende bjelke (tror 2”4) oppe under bæreveggen men begynner å tvile på om det er nok. Tilleggsisolasjon og panel er allerede ferdig fra utsiden. Trengs noen tiltak? Kan man felle inn en planke innenfra om jeg plukker ned litt tretex og sager ut 45 mm av de stående bjelkene? Som jeg har gjort i henhold til siste bildet (men utenfra)

• Liker
Björn 1980
  • Laddar…
Det skal tilføyes at jeg opplevde det ikke som at sagen knep noe nevneverdig ved nedskjæring av karmer

j.erkers
Har samme på vårt hus fra -62. Når vi byttet vinduer så lot vi de nye karmene være bærende akkurat som de gamle var. Har fungert bra i ca 20 år.

Satte du i vinduene stumt da? Uten drevmån?

S
M-gnus M-gnus skrev:
Det skal tillegges at jeg opplevde det ikke som at sagen klemte noe nevneverdig ved nedskjæring av karmer
At sagen klemmer er feilaktig. Det skulle nesten bare skje når du har en enorm snølast eller lignende som belaster spesifikt den delen. @justusandersson kan nok forklare bedre

j.erkers
M-gnus M-gnus skrev:
Satte du i vinduene stumt da? Uten drevemål?
Ja.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.