Hei, har vurderinger rundt å fjerne en vegg mellom kjøkken og stue.
I husbeskrivelsen står det (Bærende innervegger er av 17 cm betong) betyr det at andre vegger som er 10 cm er ikke bærende? Eller kan andre vegger som er 10 ha andre bærende funksjoner? Byggkonstruktør et must for arbeidet eller hva synes?
Jeg tror at "Bærende innervegger er av 17 cm betong" betyr at øvrige innervegger (som ikke er bærende) er av annet materiale, f.eks. stendervegger av tre med gipsbekledning. Det betyr også at det finnes et betongdekke ovenfor. Da er bare betongvegger bærende. Materialet er viktigst ved vurderingen, ikke tykkelsen.
Takk for svarene, burde ha lagt til mer info fra starten.. . Her kommer det jeg har tilgang til.
I beskrivelsen står det så (Ikke-bærende mellomvegger i første etasje som hviler på kjellermur eller betongdekke skal mures av 10 cm lettbetongplater.) Vis vedlegget 380940
1. første etasje. Viser til den veggen jeg tenker på
Bilde 2 er også første etasje.
Kjeller og første etasje er betong, platen er betong.
I etasje 2 som var loft tidligere er det to soverom og bad. De forsterket gulvet til badet. Et lite bad, fliser og klinker.
Veggen som jeg vil fjerne er 10 cm. Taktmateriale i første etasje er ikke betong.
Takk for svarene, burde ha lagt til mer info fra starten.. . Her kommer det jeg har tilgang til.
I beskrivelsen står det så ( Ikke bærende mellomvegger i første etasje som får opplegg på kjellermur eller betongdekke skal mures av 10 cm lettbetongplater.)
[bilde] [bilde] [media]
1 første etasje. Viser til den veggen jeg tenker på
Bilde 2 er også første etasje.
Kjeller og første etasje er betong, platen er betong.
På etasje 2 som var loft tidligere er det to soverom og bad. De forsterket gulvet til badet. Et lite bad, fliser på vegg og gulv.
Veggen som jeg vil fjerne er 10 cm. Takmateriale første etasje er ikke betong.
Jaha, riktig som jeg forestilte meg ser det ikke ut. Samtlige mellomvegger i bv er trolig av lettbetong, ikke armert betong. Helt sikker kan man dog ikke være siden det er samme form for skravering. Ytterveggene virker å være helsteins murede vegger. De bærende mellomveggene går vannrett på tegningen, altså mellom soverommene og mellom kjøkkenet og hallen. I stuen går det en stålbjelke i taket (DIP 18) som erstatning for en vegg.
Et tips til andre som har lignende spørsmål: Vis frem så mye materiale dere har fra starten!
Jaha, riktig som jeg forestilte meg ser det ikke ut. Samtlige mellomvegger i bv er trolig av lettbetong, ikke armert betong. Helt sikker kan man dog ikke være siden det er samme form for skravering. Ytterveggene virker å være helstens murede vegger. De bærende mellomveggene går vannrett på tegningen, altså mellom soverommene og mellom kjøkkenet og hallen. I stuen går det en stålbjelke i taket (DIP 18) som erstatning for en vegg.
Et tips til andre som har lignende spørsmål: Vis frem så mye materiale dere har fra starten!
Tusen takk, mye kunnskap har du
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.