Hei,

legger her med mitt første spørsmål i dette fantastiske forumet som har hjulpet oss mye under renoveringen av vårt hus.

Nå er det nemlig tid for kjøkkenrenovering og i og med dette så begynner vi å tenke på flytting av vegger. Etter en del research blant annet i dette forumet, er jeg ganske sikker på at vi ikke har noen bærende innervegger og det ser ut som vi har fagverkstakstoler, men jeg vil dobbeltsjekke med dere proffer først.

Huset er 8 meter bredt og bygget på krypkjeller 1964, alle innervegger er ca 90mm med gipsplater. Jeg legger også ved noen bilder. Si ifra hvis dere vil ha flere bilder/info

Takk på forhånd.

Loft med åpen takstolkonstruksjon og treplanker på gulvet, delvis oppstilt maleri med røde og sorte former langs veggen. Loft med synlige trebjelker og takstoler i et hus under renovering, muligens fackverkstakstoler. Plantegning av ett hus med stue, kjøkken, bad, entré og flere soverom; viser også verksted/forråd, groventré og garasje. Huset er 8 meter bredt. Plantegning av et hus fra 1964 med ulike rom som stue, kjøkken, soverom og bad, samt detaljer som veggtykkelse og fackverkstakstoler. Loft med trebjelker og fakkverkstakstoler, delvis isolert gulv og en malt veggplate plassert på skrå.

Man undrer jo over hvem som har satt dit de lyse skråstagene. Åpenbart satt inn i etterkant og av en person som ikke forstår hvordan et fagverk fungerer. Antagelig fordi man har syntes at det var litt vinglete å gå på loftsgulvet, men med et tvilsomt resultat. Det betyr dog ingenting for hovedvurderingen at ingen innervegger er bærende.

Hei,

Jeg vet at taket ble byttet i 2008, så de kan ha kommet til da.

Det vi ønsker å gjøre er å fjerne en bit av veggen inn til kjøkkenet, for å gjøre åpningen inn til kjøkkenet bredere og gangen litt kortere, det er en lengde på 90 cm.

Men man vil jo samtidig ikke stå der med et problem etterpå.

Forklar gjerne for en som ikke vet hvordan fagverk fungerer justus, at den skråbjelken er feil men har den virkelig ingen funksjon for bæreevnen?

Beste svar

Et fagverk består av vekselvis trykkede og trukne stenger som er montert i trekanter. Ideelt sett skal et fagverk bare belastes i knutepunktene slik at ingen stenger utsettes for moment. I dette tilfellet er de doble bordene som går fra mønet skrått utover sidene utsatt for trekrefter, likeledes som overramsstengene, mens diagonalstagene som sees på det siste bildet i rett vinkel mot overramsstengene, er utsatt for trykkrefter. De senere tilkomne diagonalene vil overføre trykkrefter mot underramsstengene. Den korrekte måten å forsterke underramsstengene hadde vært å gi dem større høyde slik at de bedre kan ta opp moment.

Fagverket ble oppfunnet av Romerne. Det er et av våre eldste konstruksjonselementer. Det finnes flere ulike prinsipper for å utforme fagverk, men grunnlaget er alltid det samme.

• Liker
Viktor.J og 3 andre
  • Laddar…
Takk Justus!

Ok, så dette er uansett fagverk? Dessverre kanskje ikke den beste...

Skal man anta at innerveggene ikke er bærende? Eller føles det for usikkert?

Jeg vedlegger et bilde av biten vi tenkte å fjerne.
Plantegning av et hus med romnavn. En pil markerer en vegg mellom kjøkken og gang som vurderes for fjerning.

Du kan anta at ingen innervegger er bærende.

• Liker
Selimagic
  • Laddar…
Herlig!

Stort takk for forklaringene

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.