Bygningstegning av et hus fra 1971 i Skåne med tegnet plan for rom som allrom, bad, kjøkken og vardagsrum. Plantegning av et hus fra 1971 med soverom, bad, stue og kjøkken. Viser plassering av vegger og rom, vurderer bærekonstruksjon.
Hei. Jeg har åpnet opp ved å rive deler av en vegg, men vet ikke om den er bærende i huset. Huset er bygget rundt et hjerte som er av betong. Hjertet inneholder bad og en del av kjøkkenet. Veggen går langs takstolene og er i dag bygget av 70x45 stendere. Huset har teglfasade, ligger i Skåne og er bygget i 1971. Hva tror dere, går det an å ta ned denne uten å komplettere den bærende konstruksjonen?

Hvilken vegg vil du rive?
Hvordan går takstolene?

Hei, takstolene går langs med veggen. Det er mellom kjøkken og stue som jeg vil åpne opp.

• Plantegning av et hus som viser rommene kjøkken og stue ved siden av hverandre. Takstolene går langs veggen, og det planlegges en åpning imellom.
Den veggen er nok ikke bærende. Bærende vegger pleier å gå på tvers av takstolene.

Du har nok minst to takstoler mellom den veggen og gavlveggen (andre langsiden av stuen).

Ok, det ser ut til å være 3 stk takstoler fra ytre gavlvegg til veggen jeg vil ta ned (4,2m)

• Tegning av konstruksjon med målestokk plassert oppå, viser del av oppsett med takstoler og mål i centimeter.
Nå ser jeg at du også har en overetasje, da er det ikke hvordan takstolene går, men hvordan mellometasjens bjelker går som er interessant. Ofte går mellometasjen i samme retning som takstolene.

BirgitS
Har du noen seksjonstegning for huset og når ble det bygget?

BirgitS BirgitS skrev:
Har du noen snitttegning for huset og når er det bygget?
BirgitS BirgitS skrev:
Har du noen snitttegning for huset og når er det bygget?
Snitttegning, se bilde. Huset er bygget i 1971.

• Seksjonsritning av hus fra 1971, viser strukturens profil med detaljerte mål og takets vinkler.
@BirgitS er det en slik du mener? Jeg har dessverre ingen konstruksjonstegninger.

Demmpa Demmpa skrev:
Nå ser jeg at du også har en overetasje, da er det ikke hvordan takstolene går, men hvordan bjelkelaget går som er interessant.
Ofte går bjelkelaget i samme retning som takstolene.
Hva skal jeg lete etter i bjelkelaget. Jeg har tilgang til kneveggene og kanskje kan se noe der?!

BirgitS
Krackelerad Krackelerad skrev:
@BirgitS er det en slik du mener? Jeg har dessverre ingen konstruksjonstegninger.
Ja, det er en seksjonstegning.
Det ser ikke ut som at veggen du vil fjerne er en av de veggene som er tegnet opp på seksjonstegningen, dvs. parallell med takåsen.

Men jeg har bedt en annen som er mer kunnskapsrik om å se på denne tråden ved anledning.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.