Hei!

Har lest jeg vet ikke hvor mange tråder her om bærende innervegger men blir allikevel ikke helt sikker på hvordan det ser ut og det virker som det finnes stor ekspertise her på forumet.

Har tenkt å fjerne en vegg på overetasjen i sokkeletasjehus. Takstolene er av fagverksmodell (W) og regner jeg på dem ifølge veiledninger stemmer dimensjon og spennvidde for at huset skulle være frittbærende. Veggen er også bygget med 45x45 lekter og enkelgips, så veldig spinkel. Så langt taler alt for at veggen ikke er bærende i det hele tatt.

Men... Prøvde å kutte lektene, det gikk bra men etter noen minutter til en time sitter nå lektene fast, med trykk ovenfra. Dog har man bygget en kasse i taket for ventilasjonen som er sammenbygd med lektene jeg har kuttet, så kunne være den som "henger ned" litt.

Spørsmålet er nå om man med sikkerhet kan si at veggen ikke er bærende med tanke på takstolkonstruksjonen og de spinkle dimensjonene på veggen? Til overmål går veggen parallelt med mønet og er bygget før innertaket, men er som sagt en del av en kassekonstruksjon i taket. Eller har det blitt setninger i huset som er bygget i 1982 så veggen nå har blitt bærende/støttende? På tegningen jeg har er alle vegger på overetasjen smalt tegnet mens betongveggene på underetasjen er tykkere.

Takk på forhånd!

Mvh /Johan

Legger ved tegningene. Det er et tomannsbolig, vår del er den øvre på bildene. Det er veggen mellom kjøkken/allrom og stue det gjelder.

• Planløsning for et tomannsbolig, med fokus på øvre del som viser kjøkken/allrom og stue.
  • Tegning av et tomannsbolig med markerte soner for kjøkken/allrom og stue. Viser vegger, rom og dører på øverste del av boligplanen.
Takstolene er sikkert ment å være frittstående fra starten. Hvis deres dimensjoner stemmer med Träguidens
https://www.traguiden.se/konstrukti...akstol-taklutning-12-27/?previousState=100000
for samme spennvidde, takvinkel og snøsone, trenger du ikke være særlig bekymret. Gjenstår å forklare hvorfor de likevel synker ned? Slike takstoler er ikke laget for lagring på loftet. Endringer i takkonstruksjonen (tilleggsisolering etc) kan også påvirke.

J justusandersson skrev:
Takstolene er sikkert ment å være fribærende fra starten av. Hvis dimensjonene deres stemmer med Träguidens
[lenke]
for samme spennvidde, takvinkel og snøsone trenger du ikke være særlig bekymret. Gjenstår å forklare hvorfor de likevel synker ned? Slike takstoler er ikke laget for lagring på loftet. Endringer i takkonstruksjonen (tilleggsisolering osv.) kan også påvirke.
Takk for svaret! Alt er originalt på loftet, ingen lagring.

Men det løste seg akkurat, hadde en kyndig person som sa at de aldri kan være bærende og rev dem bort... :) Grunnen til at de ramlet ned noe var at ventilasjonsboksen nå ikke har noe støtte nedenfra, men "henger" i bjelken ovenfra. Etter at stenderne satt fast, gikk de ikke ned mer når man fjernet dem. Så nå er veggen borte og vi skal begynne å bygge om kjøkkenet.

• Liker
Anna_H
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.