Siste del av prosjektet er å gjøre en døråpning noe større. Huset har et valmet tak med møne i samme retning som den aktuelle veggen. Jeg har tidligere vært ganske sikker på at veggen ikke er bærende, men da jeg begynte å åpne den opp ble jeg litt forvirret når jeg så hvordan den var bygd. Rett til høyre for åpningen står det 2 stk 55x70mm stendere, og det føles kanskje litt mye hvis det ikke skal bære noe...

Jeg klatret opp på loftet og sjekket takbjelkene og har laget en liten skisse. Den grønne ringen markerer åpningen. Øvrige farger er etasjeskillerne. De lilla takbjelkene er bundet sammen med den mørkeblå bjelken, og spørsmålet er om den mørkeblå bare bæres opp av de kontinuerlige lyseblå bjelkene, eller om den også hviler på den veggen jeg vil åpne opp 30 cm?

Så er det jo selvfølgelig spørsmålet hva jeg skal gjøre... det tryggeste er jo å ikke gjøre noe og sette den sammen igjen. Kjøre på og håpe på det beste? Sette inn to nye stolper rett til høyre for den nye åpningen?

På bildet ser man hvordan de stående stenderne er fordelt i veggen, samtlige 70x55mm.

• Tegning av loftsplan med takbjelker i lys blått. En grønn sirkel markerer en døråpning midt i bildet, omgitt av lilla og mørkeblå bjelker.
  • Åpen døråpning med blå markeringer, viser stående 70x55 mm trestolper i veggen. Bakveggen har OSB-plater, og lys skinner fra et vindu i rommet bak.
En grunn til at jeg tidligere har vært sikker på at det ikke skulle være bærende er hvordan det ser ut i underetasjen. Det er en passasje uten noen veggfragmenter rett nedenfor, noe som gjør at det ikke føles som om det finnes noen steder for lastene å fortsette nedover...

• Etasjeplan for et hus med mål og rom som garasje, kjøkken og hall, brukt for å vurdere bærende vegger i renovering.
BirgitS
Jeg kan bare gjette, og da gjetter jeg at den mørkeblå bjelken er til for at de to lilla ikke skal henge i lufta, dvs. de to lilla støtter seg på den mørkeblå som igjen støtter seg på de lyseblå. Men huskonstruksjon på den tiden var ikke i det hele tatt like standardisert som det er fra 50-tallet. Hvis du ikke har konstruksjonstegninger er det egentlig best å la en byggkonstruktør sjekke hvordan det står til.

Man bør nok ikke gå ut fra regelstørrelsen, for mange spinkle lekter kan sammen bære stor last.

Takk for innspill! Ja, å spørre en konstruktør hadde såklart vært bra. Men vi er midt i ferien og jeg har deadline på fredag :)

Jeg tror dessverre at det ender med at jeg må åpne opp veggen mer enn jeg trodde og kjøre belte og seler og sette inn to 90 limtresøyler og enten en 45x220 eller til og med en limtredrager 56x225. Da sover jeg nok godt om natten...

Du kan jo alltid måle avstanden gulv til tak på samtlige etasjeplan før du setter i gang, så har du fasit på hvor mye det svikter etterpå.

Jeg tenkte også den tanken, men tenker også at det ikke direkte svikter ned på 2 dager, og som sagt jeg vil ha dette fikset nå i uken. Har vært på byggevarehandelen nå på morgenen og kjøpt limtrebjelker og en 220-regel. Konstruktøren jeg har jobbet med har foreskrevet 220-regel når jeg satte inn nye vinduer på ytterveggen så dette kan neppe kreves noe mer. Limtrebjelkene er sikkert overkill men veggen er så tykk at dimensjonen passer veldig bra.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.