Hei.

Ser mange tråder om emnet, men hvert objekt er jo unikt i seg selv.
Har nettopp kjøpt en villa og så fort vi får tilgang skal det renoveres.

(Beklager de kladdete skissene)

Spørsmålet er hva dere tror om å rive den markerte veggen mellom spisestue og kjøkken. Ifølge blå markering.
Tanken er å bygge en kjøkkenøy.
Takstolene går på tvers over den blå streken og modellen er ifølge vedlagt bilde, selvbærende?

Selvfølgelig skal en konstruktør konsulteres før den store sagen tas frem, men interessant å høre deres meninger.

• Loft med synlige takstoler i treverk, en kunstig juletre i midten, og esker med diverse gjenstander stablet langs veggene.
  • Plantegning med håndtegnede notater, viser kjøkken, matsal og veranda. En blå linje indikerer hvor en vegg planlegges revet mellom kjøkken og matsal.
Hei og velkommen til Byggahus forum!

Fagverkstakstoler av den typen er normalt fribærende mellom ytterveggene så det bør være mulig å rive den aktuelle veggen. Jeg skulle gjerne vite noen ting.
1) Hvor i landet ligger huset?
2) Når er det bygget?
3) Ligger takstolene parallelt med den blå linjen eller vinkelrett mot den?
Det kan være farlig å basere beslutninger på meglertegninger som er upålitelige når det gjelder skala og veggtykkelser mm.

J justusandersson skrev:
Hei og velkommen til Byggahus forum!

Fackverkstakstoler av den typen er normalt fribærende mellom ytterveggene så det bør være mulig å rive den aktuelle veggen. Jeg skulle gjerne vite noen ting.
1) Hvor i landet ligger huset?
2) Når er det bygget?
3) Ligger takstolene parallelt med den blå linjen eller vinkelrett mot den?
Det kan være farlig å basere avgjørelser på meglertegninger som er upålitelige når det gjelder målestokk og veggtykkelser mm.
Hei! Takk så mye.

1) Vestkysten
2) 1962
3) Takstolene ligger ikke parallelt men vinkelrett/tvers over den blå streken.

Absolutt! Jeg får alle byggetegningene når vi får tilgang til huset, og det skal selvsagt undersøkes nøye før noe som helst arbeid påbegynnes. Men det er gøy å høre hva andre tror og tenker.

/ Martin

Som jeg skrev i forrige innlegg burde det være mulig å fjerne veggen. Den har sikkert ikke vært ment å være bærende fra starten. Hvis det fortsatt gjelder, bør du avvente med å vurdere til du har tiltrådt. Foruten tegninger kan du da også gå opp på loftet og måle dimensjonene. På bildet virker dimensjonene å være ganske kraftige, men det kan være en synsbedrag. I 1962 regnet man med betydelig lavere snølaster enn hva man gjør i dag.

J justusandersson skrev:
Som jeg skrev i forrige innlegg burde det være mulig å fjerne veggen. Den har sikkert ikke vært ment å være bærende fra starten. Hvis det gjelder fortsatt bør du avvente med å vurdere til du har overtatt. Foruten tegninger kan du dessuten da gå opp på loftet og måle dimensjonene. På bildet virker dimensjonene å være ganske solide, men det kan være en synsbedrag. I 1962 regnet man med betydelig lavere snølast enn hva man gjør i dag.
Takk for innspill! Jepp, det skal jeg gjøre. Det er faktisk solide dimensjoner på takstoler etc, jeg ble overrasket da jeg var oppe på loftet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.