Hei,
Holder på å rive en vegg der det har stått to garderober i. Nå er det slik at vi tenkte å rive ned bjelkene og sette opp et rekkverk ved trappen istedenfor, slik at vi får mer plass til kjøkkenet.
Er det noen som kan forklare om denne veggen er bærende eller ikke?
Jeg legger ved et par bilder for videre gjennomgang.
Mvh, AWWE
Holder på å rive en vegg der det har stått to garderober i. Nå er det slik at vi tenkte å rive ned bjelkene og sette opp et rekkverk ved trappen istedenfor, slik at vi får mer plass til kjøkkenet.
Er det noen som kan forklare om denne veggen er bærende eller ikke?
Jeg legger ved et par bilder for videre gjennomgang.
Mvh, AWWE
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det er vanskelig å bedømme bare med hjelp av bilder. Plantegninger er et bra første steg.
Hva mener du med dårlig tone? Jeg fremførte bare informasjon om at planløsningen for vårt hus ikke viser noe om bæreevne. Planløsningen viser kun linje for veggene. Med bildene fremhever man stenderne, hvilket er mer enn hva tegningen viser. Derav hvorfor jeg publiserte bildene. Det finnes personer som har mer kunnskap innen området av bærende og ikke-bærende vegger enn hva jeg har. De pleier å ha øyne for hva som ser ut til å være det eller ei.C C.Lundin skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
En planløsning gir oversikt over en bygnings stamme. Ofte kreves det deretter kunnskap om bygningsteknikk for å tolke den. Det står aldri på en tegning hva som er bærende eller ikke. Man kan aldri gå ut fra dimensionene på bjelker når man vurderer hva som er bærende, bortsett fra at man kan utelukke visse konstruksjoner.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det kan ikke utelukkes at noen av dem er bærende. Siden bjelkelaget er hele 9,3 meter bredt, trenger gulvbjelkene til overetasjen to opplag. Det ene er gitt, nemlig veggen mellom korridor og soverom. Det andre kan enten ligge i den andre korridorveggen eller i linje med de nå aktuelle veggene. I stuen er det trolig en bjelke i taket eller skjult i bjelkelaget. Hvis det er en synlig bjelke i stuens tak gir den svaret, ellers må man se på seksjonsplaner eller lete etter andre spor.
Overetasje? Jeg tolket det som at garderoben som skal rives er plassert på første etasje i et hus med kjeller. Og rett over garderoben er det loft / takkonstruksjon = ingen mer etasje over garderoben.J justusandersson skrev:Det går ikke å utelukke at noen av dem er bærende. Siden bjelkelaget er hele 9,3 meter bredt, trenger gulvbjelkene til over etasje to opplegg. Det ene er gitt, nemlig veggen mellom korridor og soverom. Det andre kan enten ligge i andre korridorveggen eller i linje med de nå aktuelle veggene. I stuen finnes det trolig en bjelke i taket eller skjult i bjelkelaget. Finnes det en synlig bjelke i stuens tak gir den svaret, ellers må man se på seksjons-tegninger eller lete etter andre spor.
Rett eller feil?
Det er en sokkelleilighet, altså en ettplanshus med kjeller. Akkurat som du forsto er det ingen overetasje, men et lite "loft"/takkonstruksjon. Du har fullstendig rettD daugaard skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Trappen er utydelig på tegningen, men hvis det er et souterrenghus er det trolig fribærende fagverkstakstoler ovenfor og da er ingen vegger bærende. Det holder med å konstatere at det finnes fagverkstakstoler.