Har et garasje på 10x6 meter bygget på slutten av 50-tallet, taket er støpt betongtak med platetak ovenpå midt i garasjen har jeg to søyler med en liten bjelke imellom, spørsmålet er om den er bærende eller om den har blitt brukt til å løfte ting i hva tror dere?
Garasje fra 1950-tallet med betongtak og metalltak. To garasjeporter synlige, omgitt av trær og blomster i sollys.

Garasjeinteriør med to hvite søyler, bil med åpen hette, verktøybenk, gressklipper og rengjøringsutstyr, i et 50-tallsbygget rom.

Mitt amatørøye sier at søylene er veldig bærende

Det synes at de er satt dit etterpå, godset på søylene er sikkert bare 3 mm så føles ikke så kraftige når man banker, skal ikke et støpt tak på 13-14 cm være selvbærende?

Bærende er den naturligvis, ellers ville den aldri ha blitt satt dit.
Spørsmålet er hva den bærer. Min gjetning er at den er til for løfteblokk/taljer, for å løfte biler og/eller bildeler.

Føles som et løfteanordningstype talje, som fahlis sier. Dog ser det ut som at bjelkelaget bøyer ned litt om man ser skyggen over bjelken (forutsatt at bjelken er rett) så den forrige eieren kanskje satte dit bjelken for å 'stemple' opp mot nedbøyningen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.