JanneJanne123
Innvendig veggkonstruksjon i 30-tallshus med tre trestendere, hvorav to er hevet over gulvet, omgitt av treflis.

Hei,

Jeg holder på å rive en innvendig vegg i et 30-tallshus. Etter å ha revet bort den stående panelen, avdekket konstruksjonen seg ifølge bildet. Tre stendere ved siden av hverandre, hvorav to er ca. 0,5 cm over gulvet. Tror dere at denne konstruksjonen kan være bærende på noen måte?

Det er ikke lektere men spontede planker, 2-3 tommer tykke. Dette var den vanligste måten å bygge både ytter- og innervegger på den tiden. I 30-talls hus er alle vegger mer eller mindre bærende. For å sikkert kunne avgjøre om det er risikofritt å fjerne veggen, må man se på en plantegning.

JanneJanne123
justusandersson skrev:
Det er ikke reglar, men spontede planker, 2-3 tommer tykke. Dette var den vanligste måten å bygge både ytter- og innervegger på den tiden. I 30-tallshus er alle vegger mer eller mindre bærende. For å sikkert kunne avgjøre om det er risikofritt å fjerne veggen, må man se på en plantegning.
Takk for svar, plantegningen ser sånn ut: https://mobil.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=210062&d=1487265005
og det er den rødmarkerte veggen det gjelder.

JanneJanne123
Altså den røde på bakkeplan, ikke den i kjelleren.

Beste svar

Når jeg ser plantegningen er min konklusjon at veggen nok er bærende. Den bærer riktignok bare takstolen, men likevel. For en endelig vurdering må man nok opp på loftet og rote i sagflisen samt se hvordan takstolene er bygget.

• Liker
JanneJanne123
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.