Hei,

Jeg vil helst rive ned den gulmarkerte, sannsynligvis bærende regel, som skal forestille en åpning. Er det mulig å gjøre det uten at den rødmarkerte bjelken (eller hva det nå kalles :D), som ligger mellom taket og gulvet til overetasjen, kommer til å ta for mye skade?

Bilde 1 & 2 er rettet mot Entré.
Bilde 3 & 4 er mot motsatt retning, Kjøkken.

Bilde 1

• Tak under renovering med avdekket treverk; rød pil peker på bjelke, gul pil på listverk.
Bilde 2

• En korridor med ufullstendig himling, synlige bjelker og ledninger, samt piler som peker på bestemte områder.
Bilde 3

• Takrenovering med synlige bjelker og ledninger, rød og gul pil markert på ulike områder i taket, gang med åpen dør og taklampe.
Bilde 4

• Tak med åpne bjelker, kabler og en uferdig himling. Rød og gul pil peker på spesifikke områder. Skap og dører synlige i rommet.
Hvor lang spennvidde har du?

er det en bjelke bak gipset da???
har du sjekket det, jeg mener at det kanskje bare er flisset og gips.
Det bør vel være den røde som bærer, men det er klart at det avhenger vel som sagt av hvor lang spennvidden er.

kalleboston skrev:
Hvor langt spenn har du?
Hmm. Jeg er litt usikker på hva som menes med spenn.

Der bjelken begynner (i hallen) så er det 3,5 m til "gul pil".
Fra den gule pilen til kjøkkenåpningen er det ca 2,4 m.
Fra kjøkkenåpningen så er det 3,5 m til enden.

3,5 2,5 3,5
|------|---|------|

Total lengde er altså 9,5 m.

Bjelkens dimensjon er 21x4,3 cm.

banana skrev:
er det noen bjelke bak gipsen da???
har du sjekket det, jeg mener at det kanskje bare er regelverk å gipset.
Det bør vel være den røde som bærer, men det er klart at det beror vel som sagt på hvor lang spennvidden er.
Jeg har ikke undersøkt nærmere enn at jeg har boret et hull omtrent 15 cm ovenfra og ned regnet.. og der var det tre. Vil helst ikke rive det ned om det viser seg at det ikke går an å fjerne.. :-/

du kan jo ta bort litt gips, det er jo smidig å bytte ut!
Men om du banker litt på gipsen, er det stumt lyd overalt? eller høres det litt hult ut, forskjellen merkes tydelig

er jo ingen ekspert, men kan det ikke være så at hvelvet inn til VR er den bærende (eller kanskje begge) den virker mer rustikk.

spennvidde er det du tror 8-)

Men vent nå..

Om man tar en titt på bilde 2 så ser man at bjelken har to tynne masonittplater som ligger fastklemt mot den åpningen som jeg vil ha bort.

Kan man ikke forsøke å pirke bort den ene av bitene for å se om bjelken faller litt ned? Eller er det dumt kanskje? Vil jo ikke ødelegge mer enn nødvendig. ::)

Nå er jeg ingen hålfare, men med den spennvidden tror jeg at en av innerveggene er bærende. Hukommelsen sier at 5-6 meter er maks spennvidde på vanlig 195*45 massivt tre.

Har du en spennvidde på 9,5m så er minst en av de to veggene bærende. Det er umulig å avgjøre hvilken uten tegning eller mer data.

OM den "gula" er bærende så ligger en bjelke bak gipsen over åpningen og i så fall kan du ikke åpne opp mer enn å frilegge bjelken.
OM den ikke er bærende så finnes ingen bjelke bak gipsen og da er det bare å rive opp til bjelkelaget.

Enkleste måten å sjekke må være å rive gipsplaten men om du vil redde tapeten kan man kanskje gjøre slik:
Ettersom innertaket virker å være revet bør man vel kunne kjenne ovenfra om det ligger en regel der. Hvis det gjør det og det går an å komme til, borer du et lite hull (5mm) ovenfra og om du kommer ut etter 45mm er det bare en vanlig regel, men om du etter 100mm fortsatt ikke har kommet gjennom, er det en bærende bjelke! :)

/Ingeniøren

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.