Hei,

Jeg er i ferd med å fjerne et stort vindu (2,7m bredt) som sitter mellom to murede søyler av murstein, et tilbygg som er bygd på 60-tallet. Over vinduet og mellom søylene ligger det en bjelke som ser ut til å være av noe lettbetong, eller i alle fall pusset med det (se bilder). Fra bjelken og inn i huset ligger det også betongplater som overetasjen hviler på.

Da jeg begynte å fjerne vinduet, ble jeg litt bekymret for at karmen på en eller annen måte skulle være bærende, men det er plass mellom karmen og bjelken (det er drevet).

Har ikke funnet noen tegninger på hvordan det er bygget, og tenkte derfor å stille spørsmålet om det finnes noen teorier om hvordan dette er bygget og bjelkens materiale? Er det for eksempel risiko for at karmen kan være bærende?

Takk på forhånd!

• Et stort vindu mellom to murte søyler, med en radiator under og tape langs vinduet. Utsikt til en hage og et rødt hus.
  • Bilde av et stort vindu mellom to murte teglsteinspilarer med en overliggende bjelke, del av en tilbygg fra 60-tallet.
  • Utsikt fra innsiden, viser toppen av vinduskarm med synlig isolasjon og en rød bygning utenfor. Vindusrammen er delvis avdekket.
  • En balk avdekket med spor av isolasjon og teglsten, opplyst av lommelykt, over et vindu i et murverk fra 60-tallet.
  • Vindu under en mursteinbjelke med betongplater i taket. Åpning mellom vinduskarm og bjelke kan sees.
  • En bjelke over et vindu med treverk og noe isolasjon synlig. Bjelken ser ut til å være av lettbetong eller pusset sement.
Ptrkm Ptrkm skrev:
Hei,

Holder på å fjerne et stort vindu (2,7m bredt) som sitter mellom to murede søyler av teglstein, tilbygg som er bygget på 60-tallet. Over vinduet og mellom søylene ligger det en bjelke som ser ut til å være av noe lettbetong, eller i det minste pusset med det (se bilder). Fra bjelken inn i huset ligger det også betongplater som etasjen over hviler på.

Da jeg begynte å ta bort vinduet ble jeg litt bekymret for om rammen på noen måte skulle være bærende, men det er rom mellom rammen og bjelken (det er isolert).

Har ikke funnet noen tegninger på hvordan det er bygget og tenkte derfor å stille spørsmålet om det finnes noen teorier rundt hvordan dette er bygget og bjelkens materiale? Er det f.eks. risiko for at rammen skulle være bærende?

Takk på forhånd!
Rammen er garantert ikke bærende. Hvis den ikke engang har kontakt, er det jo ikke engang mulig.
Tegninger kan ofte fås fra kommunen. Det går oftest å bestille på nettet.
Kan jo være en lettbetongsbjelke siden den er pusset. Eller en kledd stålbjelke.

• Liker
Ptrkm
  • Laddar…
Er enig i at det ikke virker mulig. Men ble litt nervøs allikevel, man kanskje ikke tenker så mye... 😁 Har fortsatt rivingen. Skal sjekke med kommunen om de kan ha noen tegning. Takk for svaret.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.