Jeg bygger et fritidshus med selvbærende mønetakskonstruksjon, og har dimensjonert innerveggene til 70mm + plywood + gips gjennomgående. Jeg vil bygge et loft over et sentralt bad som blir 3,2x2,4 meter. Spennvidden på 2,4 meter blir ikke noe problem, men jeg ønsker ikke å gjøre de bærende veggene tykkere. Veggene skal altså kun tåle belastningene fra loftet, og ikke takbelastninger, siden taket er selvbærende.

Mitt spørsmål er altså, er det mulig å konstruere innerveggene slik at de tåler belastningen som loftet innebærer med bevart tykkelse på 70mm+doble plater? Siden det er våtrom under loftet kreves det minst C/C 450 ifølge sikker vann, er dette tilstrekkelig, eller vil det bli for store deformasjoner?

Beste svar

Hei og velkommen til Byggahus forum!

Hvis loftets bredde er 2,4 meter, holder det med din 70 mm vegg. Helst bør stendere i veggen være av styrkeklasse C 24, men det holder med C 14 selv om marginene blir dårligere. Kravet på c/c 450 gjelder våtrommets gulvbjelkelag, ikke etasjen over. Det er for øvrig en bransjeregel, ikke et normkrav. Hvis loftets gulvbjelker har en total lengde på 2,4 meter, med en vegg i midten under disse, kan du stort sett bruke hvilken som helst dimensjon.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.