Hei,
har googlet og lest rundt på forskjellige forum i flere dager nå uten å finne svar på min problemstilling.

Det jeg lurer på er bæreevnen i et betongdekke for bolighus. Det finnes mange tråder angående dette, og det dukker opp nye rett som det er. De fleste har dog lignende problemstillinger, og det vesentlige jeg har funnet frem til er at 200 kg per kvm er det som gjelder.
Men hvorfra regner man denne 200 kg per kvm fra? Om man f.eks. sammenligner hus fra 1950 mot 2000-tallet er jo oppbyggingen litt annerledes.

Moderne boliger bygges jo ofte med prefab-elementer som er forspent og som det deretter flytsparkles noen cm på for å få en jevn overflate for ferdig gulvoverflate.
Husene som ble bygget på 50-tallet var stedstøpt, og for å oppnå en jevn gulvoverflate (og for å lydisolere mot naboer?) la man ut flere kubikk med sand, alternativt at man la på et lettere fyllmateriale og deretter en til betongplate oppå det hele som i seg selv ikke er bærende.

I min verden er gulvene i 50-tallshusene mer belastet fra starten av, noe som burde bety at disse 200 kg per kvm ikke gjelder. Eller er det beregnet i konstruksjonen at den skal klare flere kubikk sand/betong? For deretter å orke med 200 kg ytterligere per kvm i nyttelast (personer og møbler).

Eller har man rett og slett mindre lastekapasiteter i eldre hus mot de nye som bygges? Hva skjer når man flytsparkler gamle leiligheter for å kunne legge inn nye gulv, har man da fjernet muligheten for å ha julemiddag med tykke slekta da man har erstattet halve personvekten med sparkelvekt?

Tror du bekymrer deg unødvendig om du tar fra 50-tallet og fremover, så er dimensjoneringen så solid at det ikke finnes noen risikoer.
Om du f.eks. flytsparkler og legger parkett, kanskje du tilfører 20-30 kg, og om det er ved nybygg er den vekten inkludert i dimensjoneringen.

200 kg/m2 er dessuten ikke bruddlast, men bare grense for passende nedbøyning.

Til dette skal legges at både materialer og laster har sikkerhetsfaktorer som gjør at det blir godt overdimensjonert.

Hvordan har du tenkt å komme opp i de lastene?

Ta en vanlig stue, f.eks. 25 m2. Den tåler altså i bruksgrensetilstand 5000 kg, møblene veier kanskje 1000 kg om du har piano og eikeskap.
Det innebærer at det er igjen 4000 kg til personlast, noe som tilsvarer ca. 50 personer. Da er det real fest :)) på 25 m2.

larsbj skrev:
Tror du bekymrer deg unødvendig om du tar fra 50-tallet og fremover så er dimensjoneringen så robust at det ikke finnes noen risikoer.
Om du f.eks. flytsparkler og legger parkett kanskje du tilfører 20-30 kg, og om det er ved nybygging er den vekten medregnet i dimensjoneringen.

200 kg/m2 er dessuten ikke bruddlast men bare grense for passende nedbøyning.

Til dette skal legges at både materialer og laster har sikkerhetsfaktorer som gjør at det blir solid overdimensjonert.

Hvordan har du tenkt å komme opp i de lastene?

Ta en vanlig stue f.eks. 25 m2. Den tåler altså i bruksgrensetilstand 5000 kg, møblene veier kanskje 1000 kg om du har piano og eikeskap.
Det innebærer at igjen til personlast finnes 4000 kg, som innebærer ca 50 personer. Da er det skikkelig fest :)) på 25 m2
Ok, jeg forstår vekten man tilfører ved en sparkel, men om man har i tankene at det fra før lå noen kubikk med sand, som i seg selv veier en hel del, så burde man ha en dårligere utgangsposisjon? Ikke ofte man sparkler på sand da kanskje, men ta tilfellet hvor man har ikke-bærende betong. En slik kake på 25 kvm kan vel veie et sted mellom 2-4 tonn? Da har man ikke like mye til overs for øvrig nyttig last, eller tar jeg feil? :)

Alle vekter som sand/betong er inkludert fra starten som egentyngder, i tillegg til de 200 kg/m2.
I tillegg multipliseres med ca 1,3 for sikkerhets skyld.

larsbj skrev:
Alle tyngder som sand/betong er medregnet fra begynnelsen som egentyngder, i tillegg til de 200 kg/m2
Dessuten multipliseres med ca 1,3 for sikkerhets skyld.
Ok nice det var det jeg ville ha svar på og du ser ut til å ha peiling på emnet! Takk :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.