J
Vi har nettopp drenert+isolert med 100mm Optidrain. I sommer skal vi bygge terrasse og gjenopprette fremsiden. Jeg funderer på både innfesting av bæringsbjelke mot kjellerveggen, samt tetting av kjellervindu.

Den gamle terrassen sto på søyler nærmest huset. Tror ikke det fungerer nå iom isoleringen + nylig oppgravd. Vil ikke sette den i trepanelet heller siden det skal byttes om noen år. Kjellerveggen (25 cm hul steinbetong) gjenstår dermed som alternativ for bæringsbjelken.

• Men kjellerveggen skal isoleres og dekkes med sokkelplate. Hvordan gjør vi da under terrassen og med bæringsbjelken?

Min tanke: regle opp + isolere 50/70mm + dekke med typ takpapp? (kommer jo til å være under terrasse, så utseende spiller ingen rolle.. plater er dyrt) og bæringsbjelke utenpå det, festet med brutalt lange fasadeplugger?

Eller bæringsbjelke først og så isolere rundt og droppe isolering der?

• Bæringsbjelken kommer til å løpe rett over et kjellervindu som uansett ikke trengs. Trenger jeg å mure igjen kjellervinduet helt direkte eller bare ta bort vinduet, fylle igjen med typ isolering og sette en treplate på innsiden? Og så når/om kjelleren ordnes opp mure fra innsiden?

J
Bumpar opp spørsmålet med et bilde på herligheten

Tanken er at bærelinjen skal sitte rett under fasaden, rett over vinduet. Det blir da 34cm til dørkarm, så en plattform bestående av en 120+28 og en 140+28 blir nok passe..

dnjzft.jpg

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.