Hei

Jeg skal erstatte et skjermtak mellom to hus. Fasadetegl på begge veggene der bjelkene skal festes. Den gamle er revet, og bjelkene i teglsteinene satt med plugg og franske. Føles litt sparsomt, men det er jo bare moment nedover det skal holde for. Størrelsen på taket blir/var 4x4 meter.
Bør man lete etter bjelkene bak teglsteinene, eller bør man bruke fasadeplugg eller lignende?
Det gamle har sittet i 30 år med 5 skruer på hver side.

Mell skrev:
Hei

Jeg skal erstatte et skur mellom to hus. Fasadetegl på begge veggene der bærelektene skal festes. Den gamle er revet og bærelektene i teglet satt med plugg og franske skruer. Føles litt snålt, men det er jo bare moment nedover det skal holde for. Størrelsen på taket blir/var 4x4 meter. Skal man lete fram stenderne innenfor teglet eller skal man kjøre med fasadeplugg eller lignende?
Det gamle har sittet i 30 år med 5 skruer på hver side.
Trenger vi virkelig å svare på dette?

Ja, svaret kan jo virke forutsigbart...
Det gamle taket var feil dimensjonert og feilkonstruert på så mange måter at jeg ble litt betenkt. Han som bygde det gamle ser ikke ut til å ha gitt mye ettertanke til det han bygde, men innfestingen i veggen kanskje var det eneste som var riktig?

Sent from my telefon using Byggahus

Nå har jeg byttet ut bjelkene. De gamle satt i prinsippet ikke fast, så jeg var litt bekymret. Men jeg kjøpte fasadeplugger med forsenket hode 10x140. Kjøpte både dyre merkeplugger på Beijer og billige noname på Byggmax. De dyre dro som bare det og sitter som fjell, og det gjør også de billige. Men torxhodet holdt ikke helt på de billige da jeg brukte drill. Det var et større torxhode på de dyrere pluggene.
Men nå sitter bjelkene i teglveggen ordentlig. Men jeg kan virkelig anbefale fasadeplugger! (Vet ikke om jeg får skrive fabrikkmerke så jeg lar være)

Sent from my utedass using Byggahus

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.