Jeg hadde tenkt å fjerne et par bærende vegger i mitt hus med betongdekke.

Jeg har prøvd beregningsprogrammet man finner på lenken nedenfor. Det jeg skal bære av kalles "bærebjelke under dekke" i programmet, og jeg ble overrasket over hvor LITEN dimensjon jeg trengte?! Kan noen guru se på om mine beregninger er helt feil, hva får dere det til? Jeg vedlegger et bilde av de to veggene jeg vil fjerne, veggene er ca. 10 cm brede, og det er et ønske at bjelkene er så "lave" som mulig for ikke å bygge igjen rommene mine, og omtrent 10 cm brede for å passe godt.

Programmet: http://www.moelventoreboda.se/index.asp?menuItem=L9

Den første er den øvre delen av skissen, der bjelken altså skal dekke en åpning som blir 3000 mm bred, til venstre er det 4000 til neste bærende og til høyre 2750. Etter 2750 er det nemlig ifølge opplysninger en avbæring oppe på loftet, dermed blir målet på 2750+4500 irrelevant.

Den andre åpningen er 2200 mm, med 3200 til hver bærende på begge sider. Huset er i betong, både dekke og bærende vegger.

Hva får dere det til at jeg trenger for dimensjoner? Hvis jeg helst vil holde meg på ca. 10 cm bredde.

Jeg hadde innrettet meg på å sette stålbjelker på begge steder, men vurderer nå om det holder med limtre, det er jo både håndterbart og økonomisk et godt alternativ om man ikke trenger å dimensjonere så utrolig...

• Plantegning av et hus med mål på avstandene mellom bærende vegger, angitt i millimeter. Vegger som skal fjernes er markert.
Du gjorde helt rett som tvilte på resultatet!
Jeg har sjekket beregningsprogrammet og det tar tydeligvis ingen hensyn til at du har et btg-dekke. Egenvekten for btg er jo betydelig!!!
Ta tegningene dine og gå til en konstruktør!
Med Moelvens beregning kunne du fått midtdekket i hodet.
Ifølge min enkle overslag ville det trenge en bjelke med mål ca 90 x 350 mm, men da har jeg gjettet på hvor tungt dekket ditt er.

Ok, det høres ut som jeg gjorde en rimelig antakelse da... Ifølge programmet deres skulle det jo være nok med 90x270, men de siste 8 cm er nok det som gjør at man må gå over til Stålbalk. 223 under bjelken føles ok, 215 føles for lite...

Betongdekke er ca 10 cm tykt, om det gir deg noen flere ledetråder.

Takk forresten :)

Men gå til en konstruktør for alt i verden!

Nei, fy hva feigt... ;)

Selvfølgelig skal jeg gjøre det!! Men min erfaring er at jo bedre forberedt man er, desto bedre blir sluttresultatet, + at sannsynligheten for at man blir lurt på en masse konsulttimer er mindre...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.