Hei!

Jeg skal installere en baderomsvifte, Fresh Intellivent 2.0, på badet i kjelleren. Jeg har en ventilasjonskanal, men den sitter _i_ dusjområdet og jeg hadde satt opp en vifte der, men elektrikeren ville ikke installere den der. Sitter ganske lavt på veggen dessverre.

Nå består kjellerveggene av store inngjuttede steiner, noe som gjør dem til et helvete å komme igjennom, sikkert 30-40 cm dype også, spesielt med en kanal på ca 100 mm.

Så nå vurderer jeg å sette viften i vinduet på noen måte. Går det å fikse ”enkelt” på egen hånd på noen måte eller er eneste løsningen å levere inn til en glassmester (om det i det hele tatt går å fikse)?

Eller noen andre dristige ideer?

Legger ved bilder av vinduet.

Et kjellerbaderomsvindu med utsyn til hagen, omgitt av murvegger med tydelige spor av puss og en vinduskarm i tre. Bilde av et kjellervindu med utsikt til en hage. Vinduet har tykk karm og en låseanordning på venstre side. Utenfor sees trær og gule busker.

Plukk ut en av rutene og erstatt den med en passende trefiberplate som kryssfiner

• Liker
frihopper
  • Laddar…
Sett inn en plexiglassplate med hull i

• Liker
frihopper
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Plukker ut en av rutene og erstatter den med en passende treplate, type kryssfiner
Takk for svaret!

Hvordan plukker jeg ut ruten? =)

Fulkemisten
Skjær forsiktig bort vinduskittet med en skarp og tynn barberbladkniv.

• Liker
frihopper
  • Laddar…
Avhengig av hvor hardt kittet er, kan man varme det opp med en varmepistol og skrape med kniv eller stemjern.

• Liker
frihopper
  • Laddar…
F frihopper skrev:
Jeg har en ventilasjonskanal, men den sitter _i_ dusjrommet, og jeg hadde satt opp en vifte der, men elinstallatøren ville ikke installere den der. Sitter ganske lavt på veggen dessverre.
Går det ikke an å flytte opp viften til takhøyde?
Det ville kanskje være det beste å ha viften over dusjen, bare den kom litt opp.
Hva er takhøyden der i kjelleren?
Kanskje det går an å trekke ventilasjonsrøret opp gjennom bjelkelaget og ut under et skap eller noe på markplanet.

Magnus E K
Min spontane refleksjon er at det føles synd å ødelegge det fine vinduet. Jeg ville nok ha bitt i det sure eplet og betalt en hulltaker for å lage et ordentlig hull i monsterveggen, eller som forrige innlegg foreslo opp gjennom bjelkelaget hvis det er enklere.

D Daniel 109 skrev:
Det finnes jo relativt flate kanaler slik at du kan bruke det eksisterende hullet med flytte viften. For eksempel Biltema har den typen kanaler.

[lenke]
Takk for forslaget! Hvordan skulle jeg feste vifta i den andre enden da?

D Daniel 109 skrev:
Det finnes jo relativt flate kanaler slik at du kan utnytte det eksisterende hullet med flytte viften. For eksempel har biltema den typen kanaler.

[lenke]
Nå fikk jeg en annen idé når du tok opp de flate ventilasjonsrørene. Nå er jeg ikke hjemme så kan ikke måle men det kanskje går an å feste den flate kanalen rett ved siden av vinduet, det er nok en treramme som _kanskje_ er under 55 mm som den flate kanalen ser ut til å være. Da slipper jeg også "stygge" rørlegginger til det eksisterende hullet da jeg kan sette viften ganske nær vinduet.

Det blir uansett stygge kabeltrekkinger....

Det føles som at det er enklest å sette den i vinduet uansett, fjerne en av to ruter. Det går jo dessuten an å gjenopprette om jeg skulle ombestemme meg.

Men spørsmålet er da, om jeg setter viften der ene vindusruten har sittet, hvordan blir det med strømkabelen når jeg åpner vinduet, siden viften da "følger med" vinduet i åpningen? La være å åpne vinduet? =)

Monter en fleksibel tilkoblingsledning siste biten.

• Liker
frihopper
  • Laddar…
S
F frihopper skrev:
Hei!

Jeg skal installere en baderomsvifte, Fresh Intellivent 2.0, i mitt bad i kjelleren. Jeg har en ventilasjonskanal men den sitter _i_ dusjområdet og jeg hadde satt opp en vifte der men installatøren ville ikke installere den der. Den sitter dessverre ganske lavt på veggen.

Nå består kjellerveggene av store inngyte steiner som gjør dem til et helvete å komme gjennom, sikkert 30-40 cm dype også, spesielt med en kanal på ca 100 mm.

Så nå vurderer jeg å sette viften i vinduet på en eller annen måte. Går det an å fikse "enkelt" på egen hånd på en eller annen måte eller er den eneste løsningen å levere det inn til en glassmester (om det i det hele tatt går å fikse)?

Eller noen andre dristige ideer?

Legger ved bilder av vinduet.

[bilde] [bilde]
Prøv å sette en sugevifte på taket der eksisterende kanal kommer opp. da slipper du å blåse ut fuktig luft i gamle kanaler.

S SNf skrev:
Prøv å sette en sugvifte på taket der eksisterende kanal kommer opp. da slipper du å blåse ut fuktig luft i gamle kanaler.
Denne kanalen går dog gjennom veggen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.