Hei
Hva sier dagens regler? Kan man ha trestendere 70mm mot murpipe eller kreves det stålstendere 70mm og hvilken avstand fra murpipe skal det være?
Kan man la det være 45mm og ha mineralull som materiale imellom? Innerveggen blir en flislagt vegg på badet. Cc 450mm stenderavstand.
så det evige spørsmålet om det kreves 15mm kryssfiner + gips?
Hva sier dagens regler? Kan man ha trestendere 70mm mot murpipe eller kreves det stålstendere 70mm og hvilken avstand fra murpipe skal det være?
Kan man la det være 45mm og ha mineralull som materiale imellom? Innerveggen blir en flislagt vegg på badet. Cc 450mm stenderavstand.
så det evige spørsmålet om det kreves 15mm kryssfiner + gips?
Brukes skorsteinen slik at en røykkanel ligger ytterst mot badet? Da må det tas brannvernhensyn.
I så fall skal man i prinsippet ikke bygge den inn med vegger, for da kan man ikke se om skorsteinen lekker eller har sprekker. Så det beste er en massiv konstruksjon med for eksempel puss som du legger for eksempel tettesjikt og fliser på.
Men jeg tror det finnes et uendelig antall bad (ikke minst i gamle flerbolighus) som ikke følger denne regelen og brannvernkontrollørene ser gjennom fingrene.
I så fall skal man i prinsippet ikke bygge den inn med vegger, for da kan man ikke se om skorsteinen lekker eller har sprekker. Så det beste er en massiv konstruksjon med for eksempel puss som du legger for eksempel tettesjikt og fliser på.
Men jeg tror det finnes et uendelig antall bad (ikke minst i gamle flerbolighus) som ikke følger denne regelen og brannvernkontrollørene ser gjennom fingrene.
TakkClaes Sörmland skrev:
Brukes skorsteinen slik at en røykkanel ligger ytterst mot baderommet? Da finnes det brannvernshensyn å ta.
I så fall skal man i prinsippet ikke bygge for den med skallvegger for da kan man ikke se om skorsteinen lekker eller har sprekker. Så best er da en massiv konstruksjon med for eksempel puss som du legger eksempelvis tetningssjikt og fliser på.
Men jeg tror det finnes et uendelig antall baderom (ikke minst i gamle flerfamiliehuser) som ikke følger denne regelen og brannvernskontrollørene ser mellom fingrene.
Ja en kanal ligger mot "nye" veggen. Leser forskjellige svar overalt så tar ydmykt imot alle forslag men da kanskje det er best å sjekke med feieren min hva han sier.
Har ikke påbegynt veggen ennå og vil ikke gjøre mer enn nødvendig men såklart følge gjeldende regler.
Ping @vinylskiva som i nabotråden akkurat innrømmet at han vet noe om emnet.
10cm er praksis. Kan du sette en stålregel nærmest så gjør det, ta litt bilde av hvordan du bygger opp veggen også i tilfelle det blir et spørsmålstegn senere.
I mitt hus finnes det et smalt sjakt mellom skorsteinen og badet.
Kan inspiseres nedenfra fra kjelleren.
Ingen ord om det ved brannvernkontrollen i sommer.
Kan inspiseres nedenfra fra kjelleren.
Ingen ord om det ved brannvernkontrollen i sommer.
Men da går det jo å inspisere så ingen problem!Huddingebo skrev:
Det man ofte vil gjøre er å bygge for murstocken så den ikke kan inspiseres. Da kan det bli diskusjon ved neste brannsikkerhetskontroll.
(Jeg måtte bore et 100 mm inspeksjonshull når jeg bygde for murstocken. Visse brannsikkerhetskontrollanter ser inn men de fleste bryr seg ikke. Ved en trykktest av en kanal så tittet det inn.)
I et tidligere 20-tallshus jeg hadde, gikk den murede skorsteinsstokken opp gjennom det nybygde badet i andre etasje. I første etasje satte jeg opp en kakkelovn. Jeg tok rett og slett og kledde skorsteinsstokken med fliser på badet og satte opp håndklekroker, noe som gjorde at jeg fikk en utmerket håndkletørker og varmt og behagelig på badet til morgenens dusj, da skorsteinsstokken lagret varmen fra kvelden før.
Jenpet skrev:
I et tidligere 20-tallshus jeg hadde gikk den murte pipe-stokken opp gjennom det nybygde badet i andre etasje. I første etasje satte jeg opp en kakkelovn.
Jeg tok rett og slett og fliset på pipa i badet og satt opp håndklekroker, noe som gjorde at jeg fikk en utmerket håndkletørker og varmt og godt på badet til morgendusjen da pipa lagret varmen fra kvelden før.
Ja det høres jo også interessant ut.. hmm du gjorde det jo ikke enklere for meg.
Liker du ikke å pusse pipa fordi det teknisk er for vanskelig for en amatør å få det helt jevnt, kan du også "lime" opp gipsplate med egnet mørtel. Deretter fuktsperre rett på det og så flis. Nå har du en massiv vegg hele veien inn til pipa, og den oppfyller brannvernkrav og våtromskrav.H Hellan10 skrev:
U
Utsliten och utdömd
Bygningsvaktmester
· 2 796 innlegg
Utsliten och utdömd
Bygningsvaktmester
- 2.796 innlegg
Så gjorde viClaes Sörmland skrev:
Liker du ikke å pusse skorsteinen fordi det teknisk er for vanskelig for en amatør å få det helt flatt, kan du også "lime" opp gipsplate med egnet mørtel. Deretter tettesjikt rett på det og så fliser. Nå har du en massiv vegg hele veien inn til skorsteinen og den oppfyller brannverns- og våtromskrav.
Hentet en feier for rådgivning på forhånd.
Pusset skorsteinen helt loddrett, men ganske grovt, med kalkpuss og deretter limte opp gips med ardex s48, tettesjikt og fliser.