Jeg skal bygge baderom i andre etasje og tenkte å støpe med epssement mellom bjelkene. På toppen skal vi sparkle inn vannbåren gulvvarme.

Støpingen skal bli cirka 100mm, og siden bjelkene er 220mm, trengs en blindbunn (bjelkene ligger med cc300). Tanken er å legge plywood eller 22 gulvspon på lekter som skrus i bjelkene. Mitt spørsmål er hvilken dimensjon lektene trenger å ha. Hva er best, spikerslag 28x70 eller vanlige 45x45?

Et alternativ til løsningen ovenfor ville være å fylle opp med isopor. Nedover finnes spikerslag cc300 som er godt spikret, man kan også skumme fast isoporen.

Ideer noen?

Hvorfor ikke bare fylle isolasjon mellom bjelkene legge gulvsponplater og så sparkle oppå dette?

Jeg sparer 22mm i byggehøyde ved å støpe mellom bjelkene i stedet... Øvrig gulv på overetasjen er 25mm over bjelkene.

Jeg panelte og korthugget så jeg fikk cc30 og la gulvsponet slik at det havnet i nivå med overkanten på bjelkene, og deretter flytsparklet jeg inn 12mm varmeslange..ifølge maxit skulle jeg ha minst 15 mm flytsparkel over slangen for riktig bæreevne...

For det første vil du jo ha sponplategulvet i en eneste enhet for å få det så holdbart som mulig, ellers risikerer du jo at avrettingsmassen sprekker og tettesjiktet med dette. Jeg ville ha kappet ned gulvbjelkene si 30-35 mm og limskrudd på en ny regel ved siden av gulvbjelken for eksempel en 45x145 som jeg så la gulvsponet på og primer+avrettingsmasse for å redusere byggehøyden. Jeg tror at dere som har støpt/reglet mellom gulvbjelkene ikke får et stivt gulv og risikerer å få skadede tettesjikt med fuktskader som følge. Så mitt råd er å enten kappe ned bjelker og legge til ved siden av bjelkene eller akseptere byggehøyden. Håper dere forstår hva jeg mener ellers får dere spørre. Putte1: din idé er smart men jeg er skeptisk til å få så mange skjøter i sponplategulvet, det blir mange brytepunkter i gulvet.

støpingen blir dessuten en unødvendig tung påkjenning på bjelkelaget.

hempa111 skrev:
støpingen blir dessuten en unødvendig tung belastning på bjelkelaget.
hvordan mener du her.. ifølge maxit som jeg bruker må man støpe 15mm over slangen uansett hvordan jeg løser gulvsponten.

Jo det er bruddpunktene som fikk meg til å fundere en gang til.. men de snekkere jeg har snakket med trodde ikke det skulle bli et problem med tanke på at jeg kortla på ca cc300.

Mitt gulv er bygget -64 og har aldri over cc 500 mellom bæringen og det gamle gulvet var bygget opp på samme måte bare med planker og ingen kortlinger..

Sist redigert:
Jeg snakket om ditt første innlegg der du nevnte en støping mellom bjelkene, det som du nå refererer til er en sparkling jeg skiller på begrepene for å unngå misforståelser. Og angående det som Maxit sa så må du SPARKLE så du har minimum 15mm dekke på slangen det stemmer. Videre så har jeg full forståelse for at du vil minimere byggehøyden for man vil jo ikke ha en høydeforskjell inn i badet. Etter vår diskusjon har jeg hørt rundt blant andre av mine kolleger og de har brukt metoden med å legge spånet mellom med bra resultat så hvis du bruker en fiberforsterket sparkel så skal det gå bra. Hvis du vil føle deg ekstra trygg så finnes spesielle armeringsmatter for formålet som jeg også anbefaler deg å bruke. Håper at du har blitt klokere av mitt svar.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.