Forbereder for å legge eps-betong, men usikker på hvor nærme veggene jeg skal pigge ut (så de ikke blir undergravet)?
Skal man ta det siste inn til veggen på akkurat overflaten så man får en sammenhengende riflet overflate senere, eller skal man skrå det?
så her:
I kjeller på 1-planshus med kjeller. Bygget sent 60-tall. Yttervegger og midtvegg bærende. Innervegger av lettbetong/armerte Siporex-blokker, står på betonggulvet.
Obs at jeg bare pigget bort finsats, 5-6 cm. Tenker meg å pigge løs kantene, vegg for vegg, og støpe opp ny støtte der det trengs. Vil først og fremst få bort det øverste ytelseskiktet, så jeg kan få en sammenhengende flytsparkling ut inntil vegg.
Rørene er tidligere skiftet, men rørsjaktene nå igjenstøpt i platen.
I kjeller på 1-planshus med kjeller. Bygget sent 60-tall. Yttervegger og midtvegg bærende. Innervegger av lettbetong/armerte Siporex-blokker, står på betonggulvet.
Obs at jeg bare tar bort finsatsen, 5-6cm. Tenker meg å hakke løs kantene, vegg for vegg, og støpe nytt støtte der det trengs. Vil først og fremst fjerne det øverste overflatesjiktet, så jeg kan få en sammenhengende flytsparkling ut inntil vegg.
Rørene er tidligere byttet, men rørskaktene nå inngjennom i platen.
[bilde]
Du bør i prinsippet kunne fjerne det røde, og la betongsyllene bli igjen:
Den vanligste fundamenteringsmetoden for småhus med kjeller på 50- og 60-tallet var utbredte armerte plater (vanligvis kalt såler). Mellom sålene ble det deretter støpt en tynn uarmert plate, ofte med et tykt pusslag øverst som også dekket de synlige delene av sålene. Sålene ble støpt på uskiftet grunn, så gå ikke under sålenes laveste nivå, og rør ikke sålene.
Ja, altså unnskyld - jeg som er uklar her kanskje - vi skal ikke "bile ut platen" - vi borer bort finsatsen og skal støpe eps-betong oppå grovplaten. Jeg vil likevel vite hvor nær veggen, innerveggen (lettbetongblokk med luftspalte bak) jeg kan gå. Hovedsakelig vil jeg kunne flytesparkle helt inntil veggen, men det kanskje er helt unødvendig. skal legge gulvsløyfer og de kommer jo uansett ikke hele veien ut til veggen.
Den vanligaste grunnleggingsmetoden for småhus med kjeller under 50- og 60-tallet var utbredte armerte plater (vanligvis kalt suler). Mellom sulene ble det deretter støpt en tynn uarmert plate, ofte med et tykt pusslag øverst som også dekket de synlige delene av sulene. Sulene ble støpt på ugravd mark så ikke gå under sulenes laveste nivå, og rør ikke sulene.
btw min konstruksjon har tidligere blitt diskutert og det jeg har kalles tydeligvis voter, og har hatt en konstruktørfirma som har frarådet å pigge ut platen.
KJD skrev:
Ja, altså unnskyld - det er kanskje jeg som er uklar her - vi skal ikke "pigge ut platen" - vi piggher bort finsatsen og skal støpe EPS-betong oppå grovplaten. Jeg vil likevel vite hvor nær veggen, innerveggen (lettbetongblokk med luftspalte bak) jeg kan gå. Hovedsakelig vil jeg kunne flytesparkle helt inn til vegg, men det er kanskje helt unødvendig. Skal legge gulvslynger og det kommer jo uansett ikke helt ut til veggen.
Noen som har synspunkter?
ytterligere så har jeg innsett at lettbetongblokkene i veggene står på grovplaten, og at "finsatsen"/finbetonglaget er oppstøpt i høyde med det. Har nå fjernet vegg for vegg, og støpt opp ny støtte for innerveggene for å være på den sikre siden.
Langsomt, langsomt nærmer jeg meg støping av EPS-betongen.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.