Hei!

Problemstilling:

Jeg trenger hjelp med å beregne hvilken dimensjon på avlastning jeg trenger over en dør og et vindu før et nybygg av garasje med loft. Jeg tenker avlastningen i form av en innfelt bjelke ("stående losholt"). Ifølge dimensjoneringsprogram på nettet ser det ut til å kreve limtrebjelke. Jeg vurderer kanskje å bruke to bjelker for å klare meg med mindre dimensjon av konstruksjonsvirke.

Forutsetninger:

Nybygg av garasje med loft for boliglast
Bredde 7,5m uten hjertemurer
Takvinkel 38 grader med rupanel og betongtakstein
Snølast 3
Takstoler på cc1200 pluss en limtrebjelke mellom hver takstol
Veggstamme av (stående pluss losholt) 145x45

Jeg skal sette inn dør og vindu og trenger å fjerne en stående bjelke så åpningen blir cc1200. Altså enten en takstol eller gulvbjelke havner rett ovenfor.

Ville vært svært takknemlig om noen kunne hjelpe meg med å beregne dimensjon for én respektive to bjelker for dette.

Takk på forhånd!

Forutsatt at jeg har brukt dimensjoneringsprogrammet på byggbeskrivningar.se riktig, så skal det med veldig liten margin holde med en 45x245.

Kan f.eks. to stykker 45x170 bære det samme som en 45x245?

A Amrich skrev:
Kan f.eks. to stykker 45x170 bære det samme som en 45x245?
Nei, men to 45x195 hvis du kan fordele lasten jevnt mellom dem.
Jeg synes det er bedre å legge limtre med samme dimensjon på c/c 600 mm, og utstyre annenhver bjelke med høyben og hanebjelke. Da ville det vært nok med 115x315 for limtrebjelkene.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jeg synes det er bedre å legge limtre med samme dimensjon på c/c 600 mm, og forsyne annenhver bjelke med høyben og hanebjelke. Da ville det holde med 115x315 for limtrebjelkene.
Snakker du om takstolene og bjelkelaget nå og ikke avlastningen?

Takstolene er ikke bestilt, men de jeg har sett på er nettopp av modellen du beskriver. Takstol med limtre i underramme på cc1200 og så en lik limtrebjelke mellom hver takstol.

Når det gjelder avlastningen da! Hvordan vet jeg om jeg får samme last på begge 45x195 da?

Kanskje like greit å ta en limtrebjelke over dør og vindu da. 42x270 eller 56x225 synes å være en passende dimensjon?

Trenger den å hvile på (innstukket) mer enn en stående veggstag på hver side av åpningen?

Bra med limtre hele veien. Om utvekslingen ikke er lenger enn 1,2 meter holder det med 45x245 om du kan få tak i den dimensjonen. Den er ikke standard. Ellers blir det limtre. Bedre med en smalere enn to doble om du skal felle inn i stenderne.
A Amrich skrev:
Behöver den vila på (injackad) mer än en stående väggregel på var sida om öppningen?
Ikke om de har skikkelige dimensjoner og er avstivet i sidelengs retning.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.