Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det trengs flere tegninger for å forstå takkonstruksjonen. Seksjoner både gjennom hoveddel og stueutbygging er nødvendige.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Med en spennvidde på 4,15 m og en utbredt taklast på ca 15 kN/m så er HEA 180 et grensetilfelle. Jeg ville valgt HEA 200.
Får ikke helt sammen hvordan taket kan være brutt i den retningen om takstolene ligger i andre.. men kanskje misforstår deg. dog, fackverkstakstoler er laget for å være selvbærende, noe som skulle innebære at du ikke trenger å veksle av. Synes dog det er for lite info i tråden for å gi gode tips
+ om takstolen går i samme retning som veggen så bør veggen ikke være bærende (så fall er den jo kun bærende for akkurat den takstolen, og ifølge tegningen så har de øvrige ingen støtte i form av vegg under seg)
+ om takstolen går i samme retning som veggen så bør veggen ikke være bærende (så fall er den jo kun bærende for akkurat den takstolen, og ifølge tegningen så har de øvrige ingen støtte i form av vegg under seg)
Kan du ikke klatre opp på loftet og måle dimensjonene på takstolene? Samt ta et bilde? 
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 innlegg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6.615 innlegg
Jeg er snart i ferd med å bytte ut en eksisterende bjelke i garasjen min, der har jeg valgt en IPE i stedet for HEA. Det er det ene opplegget som skal erstattes av en bjelke. Dette fordi jeg har plass til en høyere bjelke og reduserer vekten en del, til samme bøyningsmotstandsmoment. IPEen jeg kikket på veier 70% av vekten av en tilsvarende HEA-bjelke, noe som gir 70% av prisen for en HEA. En annen fordel er at flensbredden er mindre, noe som kan være hensiktsmessig ved innbygging i vegg.
Ville bare påpeke at det finnes flere bjelkeprofiler, og forstår at vår eminente justus har oversikt over dette, men det er verdt å nevne.
Ville bare påpeke at det finnes flere bjelkeprofiler, og forstår at vår eminente justus har oversikt over dette, men det er verdt å nevne.
Jeg har sett på HEA, HEB og IPE bjelker, Ipe blir for høy for samme bæreevne.
En smed sa at han kunne sveise 2 ekstra liv(10mm) på en HEA 100 og overspenne den noen millimeter, og bæreevnen ville bli den samme som HEA 200. Stemmer virkelig det? Er virkelig skeptisk til det!
En smed sa at han kunne sveise 2 ekstra liv(10mm) på en HEA 100 og overspenne den noen millimeter, og bæreevnen ville bli den samme som HEA 200. Stemmer virkelig det? Er virkelig skeptisk til det!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
At ekstra liv og overspenning øker holdfastheten er klart, men jeg tviler sterkt på at det på den måten går å forvandle en HEA 100 til en HEA 200. Yttrøhetsmomentet for HEA 100 er 349 og for HEA 200 3692 (x10^4 mm4). Forskjellen forklares hovedsakelig av høydeforskjellen.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 innlegg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6.615 innlegg
Det går ikke ihop med hans forslag som justus sier.
Men jeg tok bøyemomentet for HEA100 og la til to plattstenger på 10*90 (jeg trakk fra noen millimeter for fugen, avhenger av hvordan han tenker seg) og sammenlignet med HEA200.
Plattstengenes bøyemoment regnes ut ifølge denne formen:
Ix=bh^3/12
Det ga Ix,liv=0,608*10^6
Ix,hea100=3,492*10^6
Ix,hea200=36,92*10^6
Altså Ix,hea200 >> Ix,hea100 + 2*Ix,liv
Regner man en solid med målene fra en HEA100 er man fortsatt langt ifra... det er økningen av høyde som gir resultat, fordi h^3.
Men jeg tok bøyemomentet for HEA100 og la til to plattstenger på 10*90 (jeg trakk fra noen millimeter for fugen, avhenger av hvordan han tenker seg) og sammenlignet med HEA200.
Plattstengenes bøyemoment regnes ut ifølge denne formen:
Ix=bh^3/12
Det ga Ix,liv=0,608*10^6
Ix,hea100=3,492*10^6
Ix,hea200=36,92*10^6
Altså Ix,hea200 >> Ix,hea100 + 2*Ix,liv
Regner man en solid med målene fra en HEA100 er man fortsatt langt ifra... det er økningen av høyde som gir resultat, fordi h^3.
Sist redigert:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Med 4,15 m spennvidde og en utbredt last på 15 kN/m får en HEA 180 en nedbøyning på 11 mm og en HEA 200 på 7,5 mm. (Spennvidden/300 = 13,8 mm i dette tilfellet) Nedbøyningen regner man ut med hjelp av formelen 5qL^4/384EI, der q er den utbredte lasten, L spennvidden, E elastisitetsmodulen for materialet og I treghetsmomentet for den valgte profilen. 15 kN/m er en anslått snølast og egenvekt basert på tegningene dine. Det er selvfølgelig en oversiktlig beregning. I forbindelse med at du gjør en byggemelding bør du la en konstruktør som kan se huset i virkeligheten kontrollere beregningene.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Når vi gikk gjennom vårt kommende bygge på et samråd i 2009, rynket vår nyutnevnte kvalitetsansvarlig pannen og sa at "her skal vi nok sette en HEA 200 bjelke".P Patrik71 skrev:
Det ble gjort, den ligger helt skjult i takbjelkelaget, og gulvet på loftet er veldig stabilt og sikkert.
Vi hadde en åpen del med 5140 mm bredde, der det ikke skulle være noen hjertemur,
og der stålbjelken fikk gjøre jobben.
Noe som den altså gjorde med glans