Hei!

Skal sage hull i fasaden, ca 1600mm bredt. Har funnet ut at en limtrebjelke med dimensjonen 90x180mm vil passe meg bra. Har brukt moelvens program.

Så til spørsmålene:

1/ Å slå sammen 2 stk 45x195 lekter, er det en god idé å ha som liggende bjelke?

2/ Hva menes med oppleggslengde?

3/ "Søyleberegning: 10,4kn min 41mm". Hva menes?

4/ Tror søyler á 90x90 burde holde? En dobbel 45x95 klarer godt og vel 10kn ifølge treveiledningen vertikalt. De vil dessuten bli boltet fast i resten av huset.
http://www.traguiden.se/konstruktio...dimensionerande-barformaga/?previousState=100

Evig takknemlig for svar om dette er noe som holder :)

Sist redigert:
1) Reglerne bør helst limes og skrus. Da øker bæreevnen betydelig og tilsvarer en 45x245 regel. Bæreevnen til en slik bjelke er svært avhengig av virkes styrkeklasse, men har likevel vanskelig for å matche en 90x180 limtrebjelke.
2) Opplagslengde er dybden på de søyler eller regelender som en bjelke hviler på. Har du to sammenslåtte 45x95 regler som bjelken hviler på, så er opplagslengden 90 mm.
3) Hva min 41 mm står for skjønner jeg ikke.
4) 90x90 uansett om det er konstruksjonstømmer eller limtre tåler store vertikale laster. Jeg har vanskelig for å forstå at dette skulle bli aktuelt i dette tilfelle.

Jeg ville ha lettere for å kommentere dine beregninger hvis jeg fikk vite litt mer om forutsetningene.

Hei, takk for raskt svar!

Jeg er ikke helt med på hvilke forutsetninger du mener. Huset er bygd i -49 med stående plank og liggende råspont på hver sin side av det. Vi har nettopp gjort en tilbygging og skal nå altså åpne opp ut til denne.

Hullet kommer til å bli ca. 1600 mm bredt og hva som kreves i høyde for å felle inn bjelken. Jeg er fornøyd med svaret ditt og kommer til å bestille en LT-bjelke, stolpene skrur og limer jeg sammen. Som amatør tar jeg gjerne til i overkant. :)

Opplysningen om at det er en plankvegg forklarer mye. Lykke til!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.