Vi holder på å bygge om hjemme. I dag har vi to skyvepartier som er 3 meter hver med en stolpe i midten, over begge partiene ligger en limtrebjelke med målene 56mm*300mm og ca 6500mm lang. For å bedre passe fremtidige behov og planløsning er vi interesserte i å sette inn et skyveparti på 4 meter i den nåværende åpningen, en stolpe og deretter en fast glassdel på 2 meter. Altså, vi vil ha en åpning på 4 meter - stolpe - glassdel på 2 meter, og der er jeg tvilende til at nåværende bjelke klarer åpningen på 4 meter...
Ettersom vi vil tilleggsisolere innsiden med 45mm, vil det være litt ekstra rom. Så jeg lurer på om det er mulig å forsterke nåværende bjelke med en bjelke (antakelig to bjelker oppå hverandre) eller Kertobalk med tykkelse 45mm ved siden av limtrebjelken (opp mot takstolene). Er det noen som har erfaring med en slik løsning? Det hadde vært fint å kunne gjenbruke den bjelken som allerede sitter der... Tar gjerne imot innspill før jeg vender meg til byggkonstruktør. Hvis forsterkning ikke er noe idé, tar jeg gjerne imot innspill på dimensjon på limtrebjelke. Maksimal høyde tror jeg er ca 315mm-320mm over skyvepartiene før takstolene kommer.
Nedenfor vises nåværende utforming med to skyvepartier og en stolpe i midten, samt limtrebjelken over.
Stålbjelke skulle jo definitivt fungere. Men rent arbeidsmessig og kostnadsmessig ville det vært interessant å vite om det går an å forsterke med en parallell regel eller kertobjelke ettersom det vil være plass til det.
På et uterom jeg bygde for noen år siden, med en skyvedør med fri bredde på drøyt 4 meter, ble det montert en limtredrager på 90x405 mm, for å møte kravene til tillatt nedbøyning.
Er nåværende bjelker dimensjonert av konstruktør? Føles virkelig i minste laget med en 56x305. Er nok dessverre stål som gjelder om du ikke skal få for mye nedbøyning med så lav byggehøyde.
Er nåværende bjelker dimensjonert av konstruktør? Føles virkelig i minste laget med en 56x305. Er nok dessverre stål som gjelder om du ikke skal få for mye nedbøyning med så lav byggehøyde
Det er et tilbygg laget på slutten av 70-tallet. Overbevist om at en konstruktør har vært involvert. Har holdt siden da.
Hvor bredt er huset, hvilken takbekledning har du og hvor i landet ligger huset?
Den vinkeldelen er 6 m bred. Taket har rupanel og betongtakstein, ligger i Västerås (snøsone 2).
Nedenfor vises et oversiktsbilde. Det er en tilbygg laget på 70-tallet. Plasseringen av skyvepartier i henhold til markering. På plantegningen er ingen stolpe avmerket.
Om du skal bruke den eksisterende bjelken, trenger du å legge til ytterligere en LT56x270 alternativt Kerto 45x220. Søylen trenger sikkerlig også forsterkes. Du trenger også å kontrollere hvordan fundamentet er utført når man flytter søylen.
Om du skal bruke den eksisterende bjelken trenger du å legge til en ekstra LT56x270 eller alternativt Kerto 45x220.
Søylen må sannsynligvis også forsterkes.
Du må også sjekke hvordan fundamentet er utført når man flytter søylen.
Takk for svar!
Fundamentet burde være det samme langs hele veggen. Murt nederst som det ses på det første bildet og ifølge tegningen på bildet nedenfor.
Flytter vi stolpen blir det en ny. Alternativt to for hver bjelke.
Dvs. løsning med å ha en 6m skyveparti og plassere en stolpe innenfor partiet (trolig alle stolper for limtrebjelken, men det er jo midtstolpen som får den store lasten). Akkurat som i den lenkede tråden vil sannsynligvis stolpen havne innenfor den oppmurte grunnmuren. Ifølge tegningen som finnes i et innlegg ovenfor, starter "sålen" litt før selve grunnmuren (om det går an å stole på tegningen, eller rettere sagt utførelsen).
Spørsmål: Tror du at grunnmuren trenger forsterkning for å klare lasten som stolpene utsettes for, eller kan nåværende plate/såle klare det?
Som ekstra info finnes det planer om å mure opp en mur med lecablokker innenfor grunnmuren, men noe lavere, for å la kommende bjelkelag hvile på den muren. Så om en stolpe havner innenfor grunnmuren (dvs. på den nye muren) så burde lasten fordeles noe, om det spiller noen rolle.
Et annet spørsmål er om plasseringen av limtrebjelken mot takstolene har noen betydning, dvs. om limtrebjelken havner noe lenger inn i bygningen.
Mvh
Henrik
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.