Jeg skal åpne en innvendig vegg som er bærende (hjertemuren) og har gjort beregningen i det programmet som flere byggevarehandlere har fra Svenskt Trä.
Beregningen viser sidepillarer 90x90 og en midtpilar 115x115
Bjelken skal være 115x315. (Jeg planlegger å ha 115x115 på alle tre pillarene så de blir like)

Så kommer det jeg ikke helt forstår: Opplagslengde (ytre) 58mm Opplagslengde (indre) 147mm
Hva er forskjellen på ytre og indre? Hvis jeg trenger 147mm støtte for bjelken, hvordan kan jeg da ha 115mm pillar?
Selv om jeg tar en 115x405 bjelke så blir det samme opplagslengde.

Pillarene får en opplagslengde på 17mm (sidepillar) og 33mm (midtpilar), hvor det kun angis en "ytre"

Den ene sidepilaren vil bli bygd inn i en yttervegg og forankres i den stående plankeveggen fra 1955 og hvile mot svillen. De andre pillarene vil hvile på gulvbjelkene til underetasjen akkurat som veggen gjør i dag. Det skal stå en kjøkkenøy i åpningen, og midtpilaren kan jeg om nødvendig legge en bjelke til under kjøkkenøya som forankres i gulvbjelkene om det nå hjelper til med å fordele vekten noe.

Jeg legger ved den gamle tekniske beskrivelsen fra byggesøknad 1955

Opplagslengden er en konsekvens av at opplagstrykket må holdes under et visst nivå for at bjelkens underside ikke skal demoleres. Ved en søyle-bjelkekonstruksjon med en midtsøyle havner den dominerende bjelkelasten på midtsøylen der altså opplagslengden trenger å være større. Det går ikke å ifrågasette beregningen uten flere opplysninger.

• Liker
petererlandsson1194
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Opplagslengden er en konsekvens av at opplagsstrykket må holdes under et visst nivå for at bjelkens underside ikke skal bli ødelagt. Ved en søyle-bjelkekonstruksjon med en midtsøyle havner den dominerende bjelkelasten på midtsøylen, hvor altså opplagslengden må være større. Det går ikke an å stille spørsmål ved beregningen uten flere opplysninger.
Jeg var kanskje uklar og skulle ha vedlagt selve beregningen også.

Skjermbilde av en PDF med byggeanvisninger for en limtrebalk, inkludert en 3D-modell av et hus med spesifikasjoner og en nettforumdiskusjon om innvendig vegg.

Noe feil i beregningen er det siden tallene ikke henger sammen. Når jeg kontrollerer bjelkedimensjonen ved hjelp av sprengskissen, er den rimelig, selv om jeg ville foreslå en noe større bjelke, 115x360, for å begrense nedbøyningen ytterligere. Midtstolpen trenger absolutt ikke være større enn 115x115. At du får samme krav på oppleggs lengde når du prøver en høyere bjelke, er derimot logisk siden lastene på bjelken fortsatt er de samme. Hvorfor midtstolpen ikke skal stå på midten, antar jeg har en forklaring.

J justusandersson skrev:
Noe feil i beregningen er det ettersom tallene ikke henger sammen. Når jeg kontrollerer bjelkedimensjonen ved hjelp av sprengskissen så er den rimelig, selv om jeg ville foreslå en litt større bjelke, 115x360, for å begrense nedbøyingen ytterligere. Midtstolpen trenger absolutt ikke være større enn 115x115. At du får samme krav på understøttelseslengde når du prøver en høyere bjelke er derimot logisk, ettersom lastene på bjelken fortsatt er de samme. Hvorfor midtstolpen ikke skal stå på midten antar jeg har en forklaring.
Midtstolpen blir et "nødvendig onde" og vil stå inntil kjøkkenøya. Helst skulle jeg unngått den, men åpningen er ca. 5600mm så bjelken blir urimelig kraftig da og det vil gi følelsen av at det uansett er en halv vegg der. Jeg har gjort en lignende ombygging i mitt gamle hus og der åpnet vi 5200mm med forskjellen at bjelken ble plassert oppå takstolene som deretter ble "hengt" opp mot bjelken. Den løsningen ble tegnet av en konstruktør som foreskrev 115x360 med bare stolper 115x115 i endene. Vi satte en 115x405 av praktiske grunner (lagervare på Bauhaus) og også konstruksjonsbåndene var kraftigere enn foreskrevet. Beregningsprogrammet hos byggevarehandlerne tillater ikke lengre bjelker enn 5000 på to stolper. Jeg kanskje skal forsøke å finne en konstruktør som kan regne mer nøyaktig så kanskje midtstolpen kan unngås.

Hvis du øker bredden på limtrebjelken er det fullt mulig å løse det uten en midtstolpe. Med samme verdier på utbredt last som tidligere, er det tilstrekkelig med en 5,6 m lang 215x405 mm bjelke.

• Liker
Peter_01
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Om du går opp i bredde på limtrebjelken er det fullt mulig å løse det uten midtstolpe. Med samme verdier på utbredt last som tidligere så holder det med en 5,6 m lang 215x405 mm bjelke.
Om jeg skulle velge å ha stålbjelke i stedet, hva er målene da? Jeg har nok tenkt å enten bygge inn eller male bjelken uansett, så en innebygd stålbjelke kan fungere like bra. Finner dog ingen beregningssted på internett for å vite hvilken bjelke.

HEA 240 f.eks.

J justusandersson skrev:
HEA 240 f.eks.
Kanskje dumt spørsmål...
Men hvordan fester man bjelken til stolpene i limtre på en passende måte?

Man får bore hull i stålet på egnede steder eller sveise på ectra flenser. Det er alltid knotete å kombinere stål og tre. Det blir lavere men dyrere. Deretter må man tenke på brannsikringen også.

• Liker
petererlandsson1194
  • Laddar…
Liver opp tråden min igjen...
Nå har det gått to år, og jeg har nok kommet på at veggen ikke engang er bærende.
Veggen består av stående rupanel på begge sider og liggende lekter, ikke engang 2" c/c 60 omtrent.
Jeg kan stikke inn et vp-rør langs hele veggen i flere meter. De eneste stående lektene som finnes i den, er ved døråpningene.

Tror jeg rett? Illustrasjon av bygning med skisse av vertikal snittvisning, viser etasjer, målinger i meter, takstruktur og fundamentdetaljer med "skärning" markert.

Det står jo i beskrivelsen du startet tråden med at bærende innervegg er av 2 tommers planker, altså ikke en regelvegg. Er det ikke det du har funnet?

Så var min vegg. Tok sikre før usikre og satte en 90x90 limtre bjelke når jeg tok bort 2,5 m vegg.

1 16386 skrev:
Det står jo i beskrivelsen du startet tråden med at bærende innervegg er av 2 tums planker, altså ikke en stendervegg. Er det ikke det du har funnet?
Det står så i den tekniske beskrivelsen fra 1954 at bærende innervegger er av 2" stående planker. Det ser derimot ikke ut til å være bærende innervegg da den er bygget av stående råspont bare og liggende stendere. Veggen er helt tom innvendig, jeg kan skyve inn et helt vp-rør (3m) langs hele veggen.

Den "stående råsponten" er altså ikke i nærheten av å være 5 cm tykk?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.