J justusandersson skrev:
Absolutt. Det er framfor alt høyden på avvekslingen som har betydning.
Takk for svar, da kanskje det blir en liten mellomting mellom å legge til vegg og ytterligere en avveksling med skruvlimt plywood på sidene mellom nye og gamle avvekslingen.

Om det holdt med å skruvlime k-plywood på 50x50-regelen. Kan det holde å sette en 45x90 som ytterligere avveksling, eller bør det settes inn ytterligere tykkere dimensjon? Jeg tenker kanskje en limtre på 45x90 i så fall..

Okei, @justusandersson, nå har jeg på nyttårsaften gravd litt til og fjernet dekoren foran vekslingen så jeg ser hvordan det faktisk ser ut. Ble litt paff her..
Under dekoren sitter det en 95x95-regel, som ikke ser særlig ny ut. Verken spiker eller regel.. Fin stand dog.
Så hvis jeg tolker dette riktig, ser det ut til å sitte en 95x95-regel nederst, deretter noe 45x-eller noe 50x-opp til hammerbåndet som kobler til stenderne på overetasjen.
Dette kan vel ikke være bra, eller?
Fra gulvet på kjøkkenet til vekslingen er det 2,48 meter så jeg har ingen problemer med å sette inn en skikkelig regel under denne 95x95-vekslingen..
Skal man satse på en 95x230 limtrebjelke, eller kan jeg slippe unna med mindre? :)
Eller spiller det noen rolle om det er 45x eller 95x?

• En trestender (95x95) synlig i et hjørne, delvis dekket av tapet, med taklist i taket. Trestenderen virker gammel men i god stand.
Sist redigert:
  • Liker
Jitee
  • Laddar…
Kan du få inn en limtrbalk 90x225 så hadde det vært topp. 90x180 er OK også. 95x230 tror jeg ikke er en standarddimensjon når det gjelder limtre.

• Liker
40talshuset
  • Laddar…
@justusandersson sjekket inn tråden noen runder, hvordan ville det være om ts skrudde med type 10mm konstruksjonsskrue for å forbinde disse 3 bjelkene for å få større samvirkning.

Det har sikkert effekt, spørsmålet er bare hvor stor? Det kommer til å oppføre seg som gammeldagse bladfjærer. Jeg prøver å holde meg til råd som jeg kan stå for, det trenger ikke å utelukke andre løsninger.

• Liker
MultiMan
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Kan du få inn en limtrbjelke 90x225 så ville det vært kjempebra. 90x180 er OK også. 95x230 tror jeg ikke er noen standarddimensjon når det gjelder limtre.
En limtrebjelke på 90x225 er ingen problem å få inn. Da flukter det ganske bra med en annen åpning som omtrent har samme høyde som denne i så fall kommer til å få.

Var bare en tanke jeg hadde, kanskje vanskelig å beregne holdfastheten bare da det er flere parametere å ta inn.

Det er et ganske vanlig problem synes jeg å prøve å finne en beregningsbar løsning. Noen ganger fører det til krampaktige situasjoner.

• Liker
Joak og 1 annen
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Kan du få inn en limtrbalk 90x225 så hadde det vært kjempebra. 90x180 er OK også. 95x230 tror jeg ikke er noen standarddimensjon når det gjelder limtre.
Skal kjøpe en limtrebjelke denne uken. Men nå kommer neste spørsmål… I kjelleren finnes det en vegg der den gamle veggen sto som nå er avløftet. Akkurat der nåværende stolpe for avløfting står, begynner en kjellerdør i kjelleren. Ifølge tegningene har den tidligere veggen stått her, og døren mellom rommene i kjøkkenet har stått i andre enden av kjøkkenet, så dør i kjeller og i kjøkken står altså ikke på samme sted. Kan jeg likevel plassere en stolpe ved siden av nåværende avløftingsstolpe uten at det blir tungt for bjelkelaget? (Her har det altså tidligere virket til å være plankevegg) Vi snakker altså et støpt bjelkelag på 15 cm i bunnen som deretter har trelekter oppå. Eksakt hvordan det ser ut, vet jeg ikke.
Litt uklart om veggen i kjelleren er bærende siden den ikke føles like robust som andre bærende vegger i kjelleren som er murt opp. Den er i hvert fall ikke like tykk som de andre bærende veggene.

Oppdatering: kjellerveggen er veldig tynn i sammenligning med andre vegger i kjelleren som jeg vet er bærende. Vi snakker dørkarmtykkelse på den veggen. Bærende vegger i kjelleren er 21 cm, mens denne veggen er 11 cm tykk. Høres også litt hul ut.

Sist redigert:
Kan jo oppdatere tråden med at vi til slutt satte inn en 90x270 limtrebjelke under 95x95-bjelken og byttet ut eksisterende stolper som holdt den gamle bjelken mot kortere så vi fikk inn limtrebjelken. Selvfølgelig med oppsatt tak. Gikk utmerket siden vi har så høyt under taket, og rommet i overetasjen sluttet å svikte helt. I rommet ovenpå brukte vi også skrulimmet gulvspon, noe som i seg selv jo også hjelper mot svikt. 😊
Ble veldig stabilt. 😊

Deretter lettet det sikkert ytterligere at vi byttet ut sagspon blandet med lettbetongkross som lå i bjelkelaget og sikkert veide et halvt tonn mot mer moderne isolasjon som bare veide en brøkdel av det forrige.

• Liker
MultiMan
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.