Planlegger å sette inn en benkventilator ("induksjonstopp med integrert ventilator"), og som da vil komme ned i vaskerommet under kjøkkenet. Avtrekket fra vaskerommet går inn i takhøyde gjennom rommet ved siden av (oransjemarkert eternittrør på bildet). Hadde det vært en mulighet å føre ventilatoroset gjennom dette røret? Det er på dette vi for tiden leder kjøkkenviften.

Rommet på bildet er et dusjrom der vi har revet en vegg (tidligere badstue), nå 12m2 dusj+bad - og der har vi nå to avtrekksrør (begge rødmarkerte). Det siste (grønnmarkerte) avlufter en 2m2 gjestetoalett separat.

Kanskje man kunne nøye seg med firkantrøret (rødt) fra dusjrommet og så bruke det runde 160mm spiro fra vaskerom som avtrekk.

Følsomt å gjøre noe uklokt med ventilasjon, spesielt fra en kjeller. Mitt nest beste alternativ er å lage en ny avtrekkskanal som jeg fører ut gjennom fasaden (ved å tette et vindu). Hm, må holde øye med åpningsbare vinduer her også. Innser jeg ikke kan så mye om ventilasjon, noe som sikkert merkes :), så vil gjerne høre synspunkter.

• Ventilasjonsrør i taket på et dusjrom, markert med røde, gule og grønne sirkler. Veggene har synlige trestendere og betongoverflate.
U
Hvordan ser det ut rundt kanalene?
Imkanal fra kjøkkenvifte skal klare brannklasse EI 15

Og i tillegg til at kanalen må være brannsikret, så finnes det også krav på utløpet som kan gi problemer hvis det går ut gjennom en vegg. Du trenger å ha brannsikkert materiale rundt utløpet, og et godt stykke oppover.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Og utover at kanalen må være brannsikret, så finnes det også krav på utløpet som kan gi problemer hvis det går ut gjennom en vegg. Du trenger å ha brannsikkert materiale rundt utløpet, og et godt stykke oppover.
Ja, det vil man jo ikke gjøre i og med at det er eternit, men eternit er jo utrolig brannsikkert. Tenkte mest på at det i praksis er den innkanalen vi bruker nå, og at den har blitt godkjent av brannmyndighetene sist for et halvt år siden. Men kanskje bare gjelder nyinstallasjoner.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.