Kan noen forklare hva som menes med Avstivning på denne takstolsplanen? Kreves det et gulv på hele strekningen 1-11 for å oppnå stabilitet? (Hadde tenkt å vente litt med å legge inn gulvet...)

Enda mer vanskelig å tolke er hva 800mm betyr? Hvis vi bruker råspont, er det tilstrekkelig avstivning?
Takstolsritning med detaljer om avstyvning, inklusive dimensioner som 800 mm, samt information om olika konstruktionsdelar och laster.
 
  • Takstolsritning med mått och specifik avstyvning markerad. Tabellen visar avstyvning som "800 mm" och "Helt" för olika konstruktionselement.
Avstivning pleier å bety at det skal være bord i takets lengderetning som hindrer pinnene i takstolen fra å svikte. Vi gjetter at 800 er et cc-mål. På yttertaket vil råsponten være tilstrekkelig. Hanebjelkene stives opp av lektene. Kan uansett være en god ide å skru fast noen gangbroer slik at det er lett å bevege seg der oppe før du innreder.

mvh Findus
 
  • Liker
robb123
  • Laddar…
Ok, da forstår jeg. Har funnet et billig gulv så det kanskje blir å legge det inn direkte...
 
Jeg tester med å bumpe tråden for å få klarhet i hva "800mm" står for i eksempelet.
Takk på forhånd!
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.