Hei!

Veldig takknemlig for svar på dette spørsmålet, da vi allerede har begynt å sage litt i veggen :)

Vi har fått byggetillatelse for å sette inn en dobbeldør i langsiden av en 1-etasjes utvidelse, i en vegg der det ikke finnes noe dørhull for øyeblikket. Dørene er totalt 1,40 i bredde og 2,10 høye, utvidelsen der døren skal sitte måler 4 (gavl) x 8 (langside) meter. Taket er dekket med betongplater og isolasjon.

Ifølge en test på Optimeras nettside skulle det holde med en limtredrager på 45 x 145 mm, C24. Min bedre halvdel bekymrer seg imidlertid og tør ikke satse, samtidig trenger vi all plass vi kan få ovenfor døren for å få plass til overlys...

Ytterst takknemlig for kvalifiserte råd så man kan sove godt om natten uten å bekymre seg for at taket kollapser som en moden banan under snøen. (Snøsone 2)

Vennlige hilsener
Tove

45 x145 høres tynt ut.

Hvilken snøsone? Eller hvor er det?

Takvinkel?

Normalt bruker man 45x220 til dette, men det finnes lavere og tykkere løsninger.

Leste nok feil på dine mål.
Oppfatter jeg det rett at døren sitter på siden som er 8m og husets bredde er der 4 m?
Isåfall kan det stemme med 145mm men jeg ville isåfall legge 2 stk 145 ved siden av hverandre, for å ikke ligge så nær grensen.

Det beste er om dere kan treffe hvordan døråpningen blir i forhold til takstolene. Det gir nemlig helt forskjellige utfall når det gjelder bjelkens dimensjonering. Med litt flaks kan dere klare dere med en ganske spinkel løsning.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.