Hei,
Jeg har noen vertikale 45x45 skrudd i en syll i et drivhus, disse er i kortendene.
Tanken er å trekke snor mellom disse og feste tråder til dyrkingskasser i disse horisontale snorene, men jeg tenker 45x45 kanskje er spinkel og gir etter.
Jeg søker tips på hvordan jeg kan forsterke disse, det går ikke å streve, så jeg tenker kanskje en stålprofil 15x15 boltet i 45x45 regelen.
Tips?
Jeg har noen vertikale 45x45 skrudd i en syll i et drivhus, disse er i kortendene.
Tanken er å trekke snor mellom disse og feste tråder til dyrkingskasser i disse horisontale snorene, men jeg tenker 45x45 kanskje er spinkel og gir etter.
Jeg søker tips på hvordan jeg kan forsterke disse, det går ikke å streve, så jeg tenker kanskje en stålprofil 15x15 boltet i 45x45 regelen.
Tips?
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 221 innlegg
Det logiske er vel å sette en overliggende regel mellom dem eller 45 graders nede fra iallfall typ halve høyden.T turbo100 skrev:Hei,
Tanken er å dra snor mellom disse og feste tråder til dyrkingskasser i disse horisontale snorene, men jeg tenker 45x45 kanskje er spinkelt og svikter.
Jeg søker tips på hvordan jeg kan stive opp disse, det går ikke an å streve så jeg tenker kanskje en stålprofil 15x15 boltet i 45x45 reglen.
Tips?
Selv med stål innfelt så vil innfestningen i sylen være et punkt som vil belastes en del ellers.
Hei,
vil helst ikke "sløse plass med stendere" i drivhuset uten prøver å holde det fritt, derav tanken med stål.
Har jeg lekter på langsidene hjelper det vel ikke tråden i mønet.
Skal kanskje prøve i sommer og se hvordan det blir, det er jo ikke risiko for at det bryter men ikke så pent om det buer
vil helst ikke "sløse plass med stendere" i drivhuset uten prøver å holde det fritt, derav tanken med stål.
Har jeg lekter på langsidene hjelper det vel ikke tråden i mønet.
Skal kanskje prøve i sommer og se hvordan det blir, det er jo ikke risiko for at det bryter men ikke så pent om det buer
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 221 innlegg
Jeg henger nok ikke helt med, har du de vertikale bjelkene på gavlene opp til mønet, og også festet i mønet så bør det ikke bli noen problemer, da er de jo festet både i gulv og tak så å si - jeg trodde de var frittstående på langsidene, da hjelper jo en bjelke mellom disse siden "snøret" vil dra bjelkene innover, noe denne bjelken da ville forhindre.T turbo100 skrev:Hei,
vil helst ikke "sløse plass" med strevere i drivhuset, så jeg prøver å holde det fritt, derav tanken med stål.
Om jeg har bjelker på langsidene hjelper det vel ikke tråden i mønet.
Kanskje jeg skal prøve til sommeren og se hvordan det går, det er jo ikke fare for at det brekker, men det er ikke så pent om det buer![]()
Ellers, om lasten ikke er for tung, kanskje du kan sette skikkelige vinkeljern i festet bare, det er som sagt der lasten burde ligge om toppene på disse bjelkene ikke er festet i noe oppover...
Typ om man ser det fra siden:

Klikk her for å svare