Skal legge gulv på loftet. Til å begynne med mer som et lager, men tenkte nok å prøve å gjøre det som en "loft" i fremtiden. Det er bare ståhøyde helt i midten.
Tenkte om noen hadde noen tips på hvordan man får et gulv som ikke gynger uten å bygge oppover. Det er cc 120 mellom takstolene. Hvis man legger 22 mm gulvspon - fungerer det eller vil det bøye mye uten ekstra støtte? Noen tips for å stive det opp i så fall. Vil jo helst ikke legge ytterligere bjelker mellom takstolene på grunn av kuldebroer og det går en masse elektriske ledninger.
/Erberd^_^b
Tenkte om noen hadde noen tips på hvordan man får et gulv som ikke gynger uten å bygge oppover. Det er cc 120 mellom takstolene. Hvis man legger 22 mm gulvspon - fungerer det eller vil det bøye mye uten ekstra støtte? Noen tips for å stive det opp i så fall. Vil jo helst ikke legge ytterligere bjelker mellom takstolene på grunn av kuldebroer og det går en masse elektriske ledninger.
/Erberd^_^b
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Jeg skulle helst gå opp i dimensjon.
Det finnes trelastforretninger som har billig gulvtre "økonomigulv" i 28-32 mm tykkelse.
Blir litt mer stabilt og mye penere!
Det finnes trelastforretninger som har billig gulvtre "økonomigulv" i 28-32 mm tykkelse.
Blir litt mer stabilt og mye penere!
Om du skal ha det som loft, skal du ikke ha det oppvarmet da? (du snakker jo om kuldebroer?)
Jeg ville absolutt sette bjelker på c/c 600 om man skal ha 22 mm spon. Ikke gøy at det svikter i fremtiden.
Kan du ikke sette med bjelkesko?
Jeg ville absolutt sette bjelker på c/c 600 om man skal ha 22 mm spon. Ikke gøy at det svikter i fremtiden.
Kan du ikke sette med bjelkesko?
skulle også satt opp ekstra lekter mellom, eller lekt opp i andre retningen mellom takstolene til 600c/c, og lagt gulvspon...
MEN, finnes et alternativ til, legge et 27 mm furugulv, går alldeles utmerket, lagt det med 1000c/c uten problem, test...
MEN, finnes et alternativ til, legge et 27 mm furugulv, går alldeles utmerket, lagt det med 1000c/c uten problem, test...
Jeg hadde samme sits (men det vil aldri bli mer enn vind/föråd) og valgte å sette opp plater. Hadde jeg gjort det om igjen i dag, ville jeg i stedet valgt å øke dimensjonen på gulvet, siden det ble en del jobb med å sette plater ned i løsullsisoleringen, som jeg har.
Jeg brukte 22mm råspont. Mye enklere å manøvrere i takstolsfagverkene.
Dessuten tåler råspont fukt bedre enn spon.
Svikter gulvet?
Ja
Er det et problem for meg?
Nei, ikke på loftet, det er som å gå på et tak, som også svikter litt.
Men jeg føler meg tvilende til gulvspon og cc1200, sponplater har noen ubehagelige egenskaper at de sprekker og ikke tåler punktlaster.
Dessuten tåler råspont fukt bedre enn spon.
Svikter gulvet?
Ja
Er det et problem for meg?
Nei, ikke på loftet, det er som å gå på et tak, som også svikter litt.
Men jeg føler meg tvilende til gulvspon og cc1200, sponplater har noen ubehagelige egenskaper at de sprekker og ikke tåler punktlaster.
Klikk her for å svare